بررسی نقش قراردادپذیری در سیستم ارزیابی عملکرد (مطالعه موردی: شهرداری مشهد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد حسابداری مدیریت ،دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران

2 دانشیار گروه حسابداری مدیریت ،دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران

3 استادیار گروه آموزشی آمار، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

حسابداری همواره ازطریق استقرار ‌سیستم ارزیابی‌عملکرد بهینه، فرصت‌رشد‌و‌توسعه سازمان‌را‌ فراهم آورده است. این پژوهش با هدف بررسی‌کاربردهای سیستم ارزیابی‌عملکرد در بخش‌عمومی (شهرداری مشهد) انجام شده است و درنهایت، این موضوع‌که کاربردهای سیستم‌های ارزیابی‌عملکرد در شرایط قراردادپذیری بر عملکرد موثر هستند یا خیر، نیز مورد کاوش قرار گرفته است. قراردادپذیری شامل؛ شفافیت اهداف، توانایی انتخاب معیارهای عملکرد تحریف‌نشده ‌(قابلیت سنجش‌خروجی‌ها از لحاظ اهداف) و درجه‌ای است که مدیران فرآیند تغییر را می‌دانند و کنترل می‌کنند. به منظور انجام تحلیل‌های آماری از تکنیک معادلات ساختاری که برای تجزیه‌وتحلیل سیستماتیک داده‌های چند متغیره، اندازه‌گیری سازه‌های نظری (متغیرهای پنهان) و روابط میان آن‌ها بکار می رود؛ استفاده گردیده و فرضیه‌های تحقیق با استفاده از داده‌های پیمایشی در شهرداری مشهد در سال‌1397‌مورد آزمون قرارگرفته‌است. یافته-ها حاکی‌ازآن‌است‌که قراردادپذیری بر کاربرد‌اکتشافی و‌ کاربرد مشوق‌محور در سیستم‌های ارزیابی‌عملکرد، تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. با این وجود، در شرایط قراردادپذیری، کاربرد‌اکتشافی‌ وکاربرد مشوق‌محور در سیستم ارزیابی‌عملکرد بر عملکردسازمانی، تاثیر معنی‌داری نداشته است. همچنین، نتایج این تحقیق بیانگر عدم وجود رابطه بین قراردادپذیری و عملکرد ‌سازمانی می‌باشد. این یافته‌ها، مفاهیم مهمی را برای نحوه عمل حسابداران و مدیران در طراحی سیستم های ارزیابی‌عملکرد در سازمان و توجه به نقش‌های متفاوت سیستم ارزیابی، در بخش‌عمومی به همراه دارد. ازآنجایی که ارزیابی عملکرد رابطه تنگاتنگی با ابعاد تعیین شده در معیارهای عملکرد دارد، تمرکز دربکارگیری مفاهیم معیارهای‌ارزیابی‌عملکرد با‌توجه به مفهوم قراردادپذیری در پژوهش حاضر، به گونه ای بوده که این اطمینان را به سازمان مورد پژوهش می‌دهد که در مسیر درستی گام برداشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Review of the Role of Contractibility in Performance Measurement System (Case Study: Mashhad Municipality)

نویسندگان [English]

  • Roughayeh Mahmoudi 1
  • Mohammad hossein Vadeei 2
  • Mohammad Ali Bagherpour Velashani 2
  • mahdi jabbari noghabi 3
1 department of accounting, Faculty of Economics & Administrative Sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
2 department of accounting, Faculty of Economics & Administrative Sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
3 Assistant Professor,Department of Statistics,Ferdowsi University of Mashhad,Mashhad-Iran.
چکیده [English]

Journal of Accounting Advances, (2020) 12(1): 263-298
DOI: 10.22099/JAA.2020.33372.1866
  Journal of Accounting Advances (JAA)
Journal homepage: www.jaa.shirazu.ac.ir/?lang=en
A Review of the Role of Contractability in Performance Measurement System (Case Study: Mashhad Municipality)

 
ABSTRACT
Received: 2020-5-12
Accepted: 2020-8-25
 
َccountings are always striving to provide organizational performance development opportunities through the establishment of an optimal performance use system. It will challenge. Therefore, this study aimed to investigate the performance of performance use systems in the public sector (Mashhad municipality) and, ultimately, whether performance use systems are effective in performance under contractbility conditions, It has also been explored. Contractability includes the transparency of goals, the ability to select distorted performance metrics, and the degree to which managers know and control the process of change. Structural equation technique, which is used for systematic analysis of survey data, measurement of theoretical structures (hidden variables) and their relationships, is used for statistical analysis. 1397 has been scrutinized. The findings indicate that contractability has a positive and significant effect on the exploratory use and Incentive-oriented use of performance use systems. However, under contractbility terms, the use of exploratory and incentive-based use in the performance use system had no significant effect on organizational performance. Also, the results of this study indicate that there is no relationship between contractability and organizational. These findings have important implications for managers' performance in designing performance evaluation systems in the organization and considering different roles of the evaluation system in the public sector. Since performance use is closely related to the dimensions specified in the performance criteria, the focus on applying the concepts of performance use criteria to the concept of contractability in the present study has been such as to give confidence to the organization under investigation. It is a step in the right direction.

 
   
1- Introduction
       In this research, we hypothesize that the way in which performance measurement systems are being used, affects organizational performance, and that these performance effects depend on contractibility. The findings have important implications, both for practice and for public policy.
 
2- Hypotheses
Research hypotheses developed as follows:
H1. Contractibility has a positive and significant effect on performance.
H2. The incentive-oriented use of performance measurement systems has a significant effect on performance.
H3. The contractibility has a significant effect on incentive-oriented use.
H4. The exploratory use of performance measurement systems has a significant effect on performance.
H5. The contractibility has a significant effect on the exploratory use of performance measurement systems.
 
3- Methods
       To test the hypotheses, we used survey data from public sector organizations in the Mashhad Municipality. We sought to identify a model for investigating the relationships between the use of performance measurement systems. Consequently, the structural equations and AMOS software have been used.
 
4- Results
       The results showed that contractibility does not effect on the organizational performance. Also, we find that contractibility does positive effect on the exploratory use and incentive performance of the performance measurement system.
 
5- Conclusion
The purpose of this research is to measure the use of performance measurement systems and detection the type of use of the performance measurement system in public sector. Results recommend that organizations design a system that will provide the best feedback to continuously improve in organization.
 
Keywords: Performance Measurement Systems, Contract Theory, Agency Theory, Contractibility.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance measurement systems
  • contract Theory
  • Agency Theory
  • Contractibility
الف. فارسی
احمدوند، علی محمد، تربتی، امیر، و پوررضا، ناصر (1391). طراحی یک مدل مفهومی از مدیریت عملکرد و تدوین استراتژی با استفاده از الگوی تعالی عملکرد و کارت ارزیابی متوازن. فصلنامه مجله تحقیقات مدیریت منابع انسانی، دانشگاه امام حسین 1(4)،
 55-86.
ال دفت. ریچارد.(1998). مبانی تئوری و مدیریت سازمان. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. (1393). تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
الوانی، سید مهدی و سیدنقوی، میرعلی. (1380). تئوری کارگزاری و چالش‌های آن در مدیریت دولتی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 8(31،32)، 56-68.
اولیاء، محمد صالح و مدرسی، سید ناصر (1389). طراحی سیستم ارزیابی عملکرد. مراکز پژوهشی وابسته به وزرات علوم، تحقیقات و فناوری. تهران: دفتر بررسی و ارزیابی پژوهشی وزرات علوم، تحقیقات و فناوری.
باباجانی، جعفر و ستایش، محمدحسین. (1386). تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد و بررسی قابلیت­های سیستم حسابداری دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی به منظور تحقیق پاسخگویی مالی و عملیاتی. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 14 (49)، 45-66.
برمر، سمیه؛ علی محمدیان، معصومه؛ سجادی، سید علیرضا؛ پوستچی، حسین؛ حسینی، سید مصطفی و یاسری، مهدی (1397). آشنایی با مدل‌سازی معادلات ساختاری تعمیم‌یافته و کاربرد آن در پژوهش‌های بهداشتی. فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 1(16)، 51-62.
حیدری­چروده،­ مجید (1389). راهنمای سنجش روایی و پایایی در پژوهش‌های فرهنگ اجتماعی. مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.
دانایی‌فرد، حسن و الوانی، سید مهدی (1385). استراتژی تحول در بخش دولتی ایران. ماهنامه دانشور رفتار، 17(13)، 98-120.
رحیمی، غفور. (1385). ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان. مجله تدبیر، 17(173)،
41-44.
سعادت، اسفندیار (1395). مدیریت منابع انسانی. تهران: انتشارات سمت.
صدرالسادات، سید علی. (1388). ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد مؤثر کارکنان شرکت ملی نفت ایران. فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، 3(18)، 97-114.
فرهادی، سید محمد؛ رشیدی، محمدمهدی و اصیلی، غلامرضا. (1381). چالش‌های جدید ارزیابی عملکرد و ارائه الگوی مؤثر در سازمان‌های تحقیقاتی. خلاصه مقالات اولین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد. 32-35.
مهرانی، ساسان؛ کرمی، غلامرضا و سید حسینی، سید مصطفی. (1395). تئوری حسابداری (جلد اول). تهران: انتشارات نگاه دانش.
مهرانی، ساسان؛ کرمی، غلامرضا و سید حسینی، سید مصطفی. (1395). تئوری حسابداری (جلد دوم). تهران: انتشارات ­نگاه دانش.
میراسکندری، مجید. (1396). حسابداری مدیریت ارزیابی عملکرد. تهران: انتشارات کیومرث.
نمازی، محمد. (1384). بررسی کاربردهای تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 2(22): 147-164.
نمازی، محمد و همکاران (1394). حسابداری مدیریت استراتژیک: از تئوری تا عمل (جلد دوم و جلد اول). تهران: انتشارات سمت.
ب. انگلیسی
Abernethy, M. A. & Brownell, P. (1999). The role of budgets in organizations facing strategic change: An exploratory study. Accounting, Organizations and Society24(3), 189-204.
Ahrens, T. & Chapman, C. S. (2004). Accounting for flexibility and efficiency: A field study of management control­ systems in a restaurant chain. Contemporary Accounting Research21(2), 271-301.
Ahmadvand, A. M., Torbati, A. & Pourreza, N. (2012) Designing a conceptual model of performance management and formulating a strategy using the model of performance excellence and a balanced evaluation card. In the Quarterly, Journal of Human Resources Management Research, Imam Hossein University, 1(4), 55-86. (In Persian).
Alvani, S. M., Sidneghavi, M. A. (2001). Agency theory and its challenges in public administration. Management Studies (Improvement), 8 (31, 32), 56-68 (In Persian).
Argyris, C. (1977). Organizational learning and management information systems. Accounting Organizations and Society2(2), 113-123.
Babajani, Ja'far and Satis, Mohammad Hussein. (2007). Determinning performance evaluation indicators and evaluating the capabilities of the accounting system of universities and higher education institutions to investigate financial and operational accountability. Accounting and Auditing Reviews 14 (49), 45-66 (In Persian).
Baker, G. (2002). Distortion and risk in optimal incentive contracts. Journal of Human Resources, 37(4), 728-751.
Bremer, S., Ali Mohammadian, M., Sajjadi, A.R. & Poshtchi, H. (2018). Introduction to generalized structural equation modeling and its application in health research. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research, 1 (16): 51-62(In Persian).
Burgess, S. & Ratto, M. (2003). The role of incentives in the public sector: Issues and evidence. Oxford Review of Economic Policy: 19(2), 285-300.
Cavalluzzo, K. S., & Ittner, C. D. (2004). Implementing performance measurement innovations: evidence from government. Accounting, Organizations and Society29(3-4), 243-267.
Chun, Y. H., & Rainey, H. G. (2005). Goal ambiguity and organizational performance in US federal agencies. Journal of Public Administration Research and Theory15(4), 529-557.
Cuguero-Escofet, N. & Rosanas, J. M. (2017). The ethics of metrics: Overcoming the dysfunctional effects of performance measurements through justice. Journal of Business Ethics, 140(4), 615-631.
Danaeifard, Hassan and Alvani, Seyed Mehdi. (2006). Transformation strategy in Iranian public sector. Daneshvar Behavioral Journal, 17 (13): 98-120(In Persian).
Dewatripont, M., Jewitt, I., & Tirole, J. (1999). The economics of career concerns, part II: Application to missions and accountability of government agencies. The Review of Economic Studies66(1), 199-217.
Dixit, A. (2002). Incentives and organizations in the public sector: An interpretative review. Journal of Human Resources, 37(4) 696-727.
  El Daft. R. (1998). Fundamentals of Organization Theory and Management. Translated by Ali Parsaian and Seyed Mohammad Arabi. (2014). Tehran: Office of Cultural Research (In Persian).
Farhadi, S. M., Rashidi, M. M. & Asili, G. R. (2002). New Challenges in Performance Evaluation and Effective Modeling in Research Organizations. Summary of Proceedings of the First National Conference on Performance Management. 32-35 (In Persian).
Feltham, G. A. & Xie, J. (1994). Performance measure congruity and diversity in multi-task principal/agent relations. Accounting Review, 69(3) 429-453.
Franco-Santos, M., Kennerley, M., Micheli, P., Martinez, V., Mason, S., Marr, B. & Neely, A.(2007). Towards a definition of a business performance measurement system. International Journal of Operations & Production Management: 27(8), 784-801.
Grafton, J., Lillis, A. M. & Widener, S. K. (2010). The role of performance measurement and evaluation in building organizational capabilities and performance. Accounting, Organizations and Society, 35(7), 689-706.
Groot, T. & Budding, T. (2008). New public management's current issues and future prospects. Financial Accountability & Management24(1), 1-13.
Guenther, T. W. & Heinicke, A. (2019). Relationships among types of use, levels of sophistication, and organizational outcomes of performance measurement systems: The crucial role of design choices. Management Accounting Research, 42(1), 1-25.
Hansen, S. C. & Van der Stede, W. A. (2004). Multiple facets of budgeting: an exploratory analysis. Management Accounting Research15(4), 415-439.
Saadat, E. (2016). Human Resources Management .Tehran: Post Publication (In Persian).
Heidari Zaroodeh, M. (2010). A Guide to Assessing Validity and Reliability in Social Culture Research. Mashhad: Mashhad University Jihad Publications (In Persian).
Henri, J. F. (2006). Organizational culture and performance measurement systems. Accounting, Organizations and Society31(1), 77-103.
Hofstede, G. (1981). Management control of public and not-for-profit activities. Accounting, Organizations and Society6(3).193-211.
Holmstrom, B. (1982). Moral hazard in teams. The Bell Journal of Economics, 2(13) 324-340.
Hood, C. (1995). The new public management in the 1980s: variations on a theme. Accounting, Organizations and Society20(2-3), 93-109.
Jensen, M. C. & Meckling, W. H. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics3(4), 305-360.
Kelman, S. & Friedman, J. N. (2009). Performance improvement and performance dysfunction: An empirical examination of distortionary impacts of the emergency room wait-timetarget in the English National Health­ Service. Journal of Public Administration Researchand Theory, 19(4), 917-946.
Lee, F., Edmondson, A. C., Thomke, S. & Worline, M. (2004). The mixed effects of inconsistency on experimentation in organizations. Organization Science15(3), 310-326.
Mehrani, S. Karami, G. R. & Seyed Hosseini, S. M. (2014). Accounting Theory (Volume I). Tehran: Negah Danesh Publications (In Persian).
Mehrani, S. Karami, G. R. & Seyed Hosseini, S. M. (2016). Theory of Accounting (Volume 2). Tehran: Negah Danesh Publications (In Persian).
Miraskandari, M. (2017). Accounting Performance Management Accounting. Tehran: Kiomars Publishing (In Persian).
Mundy, J. (2010). Creating dynamic tensions through a balanced use of management control systems. Accounting, Organizations and Society: 35(5), 499-523.
Namazi, M. (2005). Exploring the applications of agency theory in management accounting. Journal of Social Science and Humanities, Shiraz University, 2 (22), 147-164 (In Persian).
Namazi, M., et al. (2015). Strategic management accounting: From theory to practice (Volume II). Tehran: Aram Publications (In Persian).
Newberry, S. & Pallot, J. (2004). Freedom or coercion? NPM incentives in New Zealand central government departments. Management Accounting Research, 15(3), 247-266.
Olia, M. S. & Modaresi, S. N. (2010). Design of performance evaluation system. Research centers affiliated with the Ministry of Science, Research and Technology. Tehran: Research and Evaluation Office of the Ministry of Science, Research and Technology (In Persian).
Ouchi, W. G. (1997). The relationship between organizational structure and organizational control. Administrative Science Quarterly, 22(1) 95-113.
Pesamaa, O. ­(2017). Personnel-and action control in gazelle companies in Sweden. Journal of Management Control28(1), 107-132.
Rahimi, Gh. (2006). Performance evaluation and continuous improvement of the organization. Journal of Management, 17 (173): 41-44 (In Persian).
Sadr al-Sadat, S. A. (2009). Providing a model for evaluating the effective performance of the national Iranian oil company staff. Journal of Human Resource Management in the Petroleum Industry Institute of International Energy Studies, 3 (18), 97-114 (In Persian).
Simons, R., (1990). The role of management control systems in creating competitive advantage: New perspectives. Accounting, Organizations and Society,­ 15(1-2), 127–143.
Spekle, R. F. & Verbeeten, F. H. (2015). The use of performance measurement systems in the public sector: Effects on performance. Management Accounting Research25(2), 131-146.
Sprinkle, G. B., Williamson, M. G. & Upton, D. R. (2008). The effort and risk-taking effects of budget-based contracts. Accounting Organizations and Society33(4-5), 436-452.
Ter Bogt, H., Budding, T., Groot, T., & Van Helden, J. (2010). Current NPM research: Digging deeper and looking further. Financial Accountability & Management26(3), 241-245.
Tessier, S. & Otley, D. (2012). A conceptual development of Simons’ Levers of Control framework. Management Accounting Research, 23(3), 171-185.
Tirole, J. (1994). The internal organization of government. Oxford Economic Papers, 46(1) 1-29.
Van der Kolk, B. & Kaufmann, W. (2018). Performance measurement, cognitive dissonance and coping strategies: exploring individual responses to NPM-inspired output control.­ Journal of Management Control, 29(2), 93-113.
Van de Ven, A. H. & Ferry, D. L. (1980). Measuring and assessing organizations, John Wiley and Sons, New York.
Verbeeten, F. H. (2008). Performance management practices in public sector organizations: Impact on performance. Accounting, Auditing & Accountability Journal: 21(3), 427-454.
Walker, R. M., Damanpour, F. & Devece, C. A. (2011). Management innovation and organizational performance: the mediating effect of performance management. Journal of Public Administration Research and Theory21(2), 367-386.
Williams, J. J., Macintosh, N. B. & Moore, J. C. (1990). Budget-related behavior in public sector organizations: Some empirical evidence. Accounting, Organizations and Society15(3), 221-246.
Withey, M., Daft, R. L. & Cooper, W. H. (1983). Measures of Perrow's work unit technology: An empirical assessment and a new scale. Academy of Management Journal, 26(1), 45-63.