بررسی رابطه بین عملکرد توسعه پایدار شرکت، احساسات سرمایه‌گذاران و بیش اعتمادی مدیریت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی واقتصاد، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران

2 گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

عملکرد توسعه پایدار موضوعی حیاتی برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بوده که می‌تواند بقای شرکت را در بازارهای رقابتی امروزی تضمین کند. احساسات سرمایه‌گذاران و اعتماد بیش از حد مدیران می‌تواند هم بر عملکرد شرکت و هم بر عملکرد بازار اثرگذار باشد. بر همین اساس، این مطالعه به بررسی رابطه بین عملکرد توسعه پایدار شرکت، احساسات سرمایه‌گذاران و بیش اعتمادی مدیریت پرداخته است. در این راستا از داده‌ها و اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1392 تا 1401 و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که هر چهار بعد عملکرد توسعه پایدار شرکت‌ها (بعد اقتصادی، اجتماعی، حسابداری و زیست‌محیطی) تأثیر معناداری بر احساسات سرمایه‌گذاران دارد. همچنین احساسات سرمایه‌گذاران بر بیش اعتمادی مدیران اثر مثبت و مستقیمی را نشان داد. نتایج این مطالعه از منظر جدیدی نقش و اهمیت عملکرد توسعه پایدار را برای شرکت‌ها نمایان می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Corporate Sustainable Development Performance, Investors Sentiment, and Managerial Overconfidence

نویسندگان [English]

  • Shahnaz Mashayekh 1
  • Neda Pourgholamreza 2
1 Associate Professor ,Department of Accounting, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Department of Accounting, Faculty of Social and Economic Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The Sustainable Development Performance is a vital issue to win the trust of investors, which can ensure the survival of the company in today's competitive markets. Investors Sentiment and their trust can affect both the company's performance and the market's performance. Based on this, this study examines the relationship between the company's sustainable development performance, investors' sentiments and Managerial overconfidence using information and data of companies admitted to the Tehran Stock Exchange during the years 2013 to 2022. Multivariate linear regression method was used to analyze the data. The obtained results show that all four dimensions of sustainable development performance of companies (economic, social, accounting and environmental dimensions) have a significant impact on Investor Sentiment. Also, the results confirmed the positive and direct impact of Investor Sentiment on Managerial overconfidence. The results of this study show the role and importance of sustainable development performance for companies from a new perspective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable Development Performance
  • social responsibility
  • company's performance
  • Investors Sentiment
  • Managerial Overconfidence
آقایی، محمد علی و امری اسرمی، محمد. )1400(، تأثیر بیش اعتمادی مدیریت بر رابطه بین
نگهداشت وجه نقد با بازده مازاد، نشریه مطالعات تجربی حسابداری مالی، 18)72(، .77-57
اصغری، ابراهیم، عباسیان فریدونی، محمدمهدی و نسل موسوی، سید حسین. )1399(. تاثیر
گرایشهای احساسی سرمایهگذاران بر درجه نقدشوندگی بازار سهام. مجله پیشرفتهای
حسابداری، 12)1(. .27-1
بابائی، فاطمه، رحمانی، علی، همایون، سعید و امین، وحید. )1400(. رابطه بین عملکرد پایداری
شرکتی و ارزش شرکت: با تأکید بر نقش امتیاز افشا و اندازه شرکت، مجله دانش حسابداری،
.27-1 ،)3(12
تلخابی، فاطمه، طالب نیا، قدرت اله و رویایی، رمضانعلی. )1399(. بررسی عدم کاربرد الگوهای
حقالزحمه حسابرسی مستقل در برآورد و پیشبینی. پژوهشهای حسابداری مالی و
حسابرسی، 12)46(، .202-163
حساس یگانه، یحیی، باباجانی، جعفر، تقویفرد، محمد تقی و آرین پور، آرش. )1397(. تحلیل
عملکرد پایدار زیست محیطی و تأثیر آن بر هزینه سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس
اوراق بهادار تهران، دو فصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری، 3)5(، .39-1
حسنزاده دیوا، سید مصطفی و بولو، قاسم. )1400(. تاثیر گرایش احساسی سرمایهگذاران بر ارتباط
ارزشی اطالعات حسابداری، پیشرفتهای حسابداری )2(.13 .122-97
حسینی معصوم، محمدرضا، گرکز، منصور، سعیدی، پرویز و معطوفی، علیرضا. )1399(، تحلیل
رابطه عملکرد توسعه پایدار و رفتارهای غیراخالقی مدیران در دستکاری سود، اخالق در علوم
و فناوری، 15)2(، .139-132
دیانتی دیلمی، زهرا و غفاریان قدیم، مهسا. )1395(، بررسی رابطه سبزبودن زنجیره تأمین با ارزش
شرکتهای تولیدی، نشریه دانش حسابداری مالی، 3)1(، .67-47
رشیدی، محسن و حسینی، حنیف. )1401(. تاثیر احساسات سرمایهگذاران بر فعالیتهای
مسئولیت اجتماعی شرکت، حسابداری و منافع اجتماعی، 12)2(، .192-171
رهنمای رودپشتی، فریدون، هیبتی، فرشاد، طالبنیا، قدرت اله و نبوی چاشمی، سیدعلی. )1391(،
ارائه الگوی سنجش تأثیر مکانیزمهای حاکمیت شرکتی بر مدیریت سود در بورس اوراق
بهادار تهران، نشریه حسابداری مدیریت، 5)1(، .100-79
زارع بهنمیری، محمد جواد، نظری شمسآبادی، احمد و بیکی، نیلوفر. )1401(، مسئولیتپذیری
بررسی رابطه بین عملکرد توسعه پایدار شرکت، احساسات ... 315
اجتماعی و احساسات سرمایهگذاران با رویکرد معادالت همزمان، نشریه حسابداری و منافع
اجتماعی، 12)1(، .80-61
شفاعت، احمدرضا، کاشانی پور، محمد، غالمی جمکرانی، رضا و جهانگیرنیا، حسین. )1400(. تاثیر
متغیر تیپ شخصیتی مدیران بر مدیریت سود و نقش تعدیلی آن در رابطه بین مدیریت سود
با افشای مسئولیتهای اجتماعی شرکت. دو فصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری،
.308-343 ،)12(6
غالمی جمکرانی، رضا، اکبری، زهرا و بختیاری، مسعود. )1398(، بررسی رابطه بین احساسات
سرمایهگذار، جسارت در پیشبینی سود سهام و عملکرد آتی شرکت، نشریه دانش
سرمایهگذاری، 8)3(، .286-271
محمدزاده، حمیده. )1400(، رابطه بین گرایش احساسی سرمایهگذاران و پیشبینیهای سود
توسط مدیریت، نشریه چشمانداز حسابداری و مدیریت، 4)40(، .64-51
منتظری نجف آبادی، رضا، مرادی شهدادی، خسرو و حاجیها، زهرا. )1402(. بررسی احساسات
سرمایه گذاران )خرد و نهادی( بر نوآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
تهران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 7)26(، .150-136
یوسفی اصل، فرزانه، حاجیان، نجمه و صفری خالکیاسری، محبوبه. )1401(، بررسی رابطه بین
گرایشهای احساسی سرمایهگذاران و سوگیری در پیشبینی سود مدیران، نشریه
پژوهشهای تجربی حسابداری، 12)1(، .26-1
ب. انگلیسی
Adam, T. R., Fernando, C. S. & Golubeva, E. (2015). Managerial
overconfidence and corporate risk management. Journal of Banking and
Finance, 60, 195-208.
Aghaei, M. A., Amri Asrami, M. (2021), The effect of management
overconfidence on the relationship between cash holdings and excess
returns, Journal of Empirical Studies in Financial Accounting, 18(72), 57-
77 (In Persian).
Albuquerque, R., Koskinen, Y., & Zhang, C. (2019). Corporate social
responsibility and firm risk: Theory and empirical evidence. Management
Science, 65(10), 4451-4469.
Asghari, E., Abbasian Faridouni, M. M., Nasl Mousavi, S. H. (2020). The effect
of emotional tendencies of investors on the degree of liquidity of the stock
market. Journal of Accounting Advances, 12(1). 1-27 (In Persian).
Babaei, F., Rahmani, A., Homayun, S., Amin, V. (2021). The relationship
between corporate sustainability performance and firm value: with
emphasis on the role of disclosure score and firm size, Journal of
316 مجله پیشرفتهای حسابداری، دوره پانزدهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1402
Accounting Knowledge, 12(3), 1-27 (In Persian).
Baker, M., & Wurgler, J. (2006). Investor sentiment and the cross‐section of
stock returns. The journal of Finance, 61(4), 1645-1680.
Baker, M., Wurgler, J. & Yuan, Y. (2012). Global, local, and contagious
investor sentiment. Journal of financial economics, 104(2), 272-287.
Benlemlih, M., & Bitar, M. (2018). Corporate social responsibility and
investment efficiency. Journal of business ethics, 148, 647-671.
Brown, G. W., & Cliff, M. T. (2005). Investor sentiment and asset valuation.
The Journal of Business, 78(2), 405-440.
Cormier, D., Ledoux, M. J. & Magnan, M. (2011). The informational
contribution of social and environmental disclosures for investors.
Management Decision, 49(8), 1276-1304.
Deyanti Deilami, Z., Ghafarian ghadim, M. (2016), Investigating the
relationship between the greenness of the supply chain and the value of
manufacturing companies, Danesh Journal of Financial Accounting, 3(1),
47-67 (In Persian).
Dhasmana, S., Ghosh, S., & Kanjilal, K. (2023). Does investor sentiment
influence ESG stock performance? Evidence from India. Journal of
Behavioral and Experimental Finance, 37, 100789.
Galasso, A., & Simcoe, T. S. (2011). CEO overconfidence and innovation.
Management science, 57(8), 1469-1484.
Gallardo-Vázquez, D., Valdez-Juárez, L. E. & Castuera-Díaz, Á. M. (2019).
Corporate social responsibility as an antecedent of innovation, reputation,
performance, and competitive success: A multiple mediation analysis.
Sustainability, 11(20), 56-64.
Gao, J., Hartmann, F. G. H., Zhang, M., & Chen, Y. (2023). The impact of CSR
performance and CSR disclosure readability on investors’ earnings
estimates. Accounting & Finance, 63, 1157-1186.
Gholami Jamkarani, R., Akbari, Z., Bakhtiari, M. (2019), Investigating the
relationship between investor sentiment, boldness in dividend forecasting
and future company performance, Investment Science Journal, 8(3), 271-
286 (In Persian).
Haixia, Y. (2018). Investor sentiment, managerial overconfidence, and
corporate Investment Behavior. International Journal of Social Science
and Economic Research, 1, 858-868.
Hajiali, I., Kessi, A. M. F., Budiandriani, B., Prihatin, E. & Sufri, M. M. (2022).
Determination of work motivation, leadership style, employee competence
on job satisfaction and employee performance. Golden Ratio of Human
Resource Management, 2(1), 57-69.
Hirshleifer, D., Low, A. & Teoh, S. H. (2012). Are overconfident CEOs better
innovators? The Journal of Finance, 67(4), 1457-1498.
Hassanzadeh Diwa, S. M., Bolo, Q. (2021). The effect of investors' emotional
بررسی رابطه بین عملکرد توسعه پایدار شرکت، احساسات ... 317
tendency on the value relevance of accounting information, accounting
developments (2) 13. 97-122 (In Persian).
Hassas Yeganeh, Y., Babajani, J., Taghavifard, M. T., Arinpour, A. (2017).
Analysis of sustainable environmental performance and its effect on the
cost of capital of companies listed on the Tehran Stock Exchange, two
scientific quarterly journals of value and behavioral accounting, 3(5), 1-39
(In Persian).
Hosseini Masoum, M. R., Garkaz, M., Saeedi, P., Matoufi, A. (2020), Analysis
of the relationship between sustainable development performance and
managers' unethical behaviors in profit manipulation, Ethics in Science and
Technology, 15(2), 132-139 (In Persian).
Kim, H. A., Choi, S. U. & Choi, W. (2022). Managerial overconfidence and
firm profitability. Asia-Pacific Journal of Accounting and Economics,
29(1), 129-153.
Kiron, D., Kruschwitz, N., Haanaes, K., Reeves, M., & Goh, E. (2013). The
innovation bottom line. MIT Sloan Management Review.
Krüger, P. (2015). Corporate goodness & shareholder wealth. Journal of
Financial Economics, 115(2), 304-329.
Lee, J., & Kim, E. (2021). Would overconfident CEOs engage more in
environment, social, and governance investments? With a focus on female
representation on boards. Sustainability, 13(6), 3373, Available at:
https://doi.org/10.3390/su13063373.
Lee, S. Y. & Seo, Y. W. (2017). Corporate social responsibility motive
attribution by service employees in the parcel logistics industry as a
moderator between CSR perception and organizational effectiveness.
Sustainability, 9(3), 355, Available at: https://doi.org/10.3390/su9030355.
Lins, K. V., Servaes, H. & Tamayo, A. (2017). Social capital, trust, and firm
performance: The value of corporate social responsibility during the
financial crisis. The Journal of Finance, 72(4), 1785-1824.
Liu, X., & Zhang, C. (2017). Corporate governance, social responsibility
information disclosure, and enterprise value in China. Journal of Cleaner
Production, 142, 1075-1084.
Malmendier, U. & Tate, G. (2005). CEO overconfidence and corporate
investment. The journal of finance, 60(6), 2661-2700.
Mohammadzadeh, H. (2021), The Relationship Between Investors' Emotional
Orientation and Management's Earnings Forecasts, Journal of Accounting
and Management Perspectives, 4(40), 51-64 (In Persian).
Montazeri Najafabadi, R., Moradi Shahdadi, Kh., Hajiha, Z. (2023).
Investigating the sentiments of investors (retail and institutional) on the
innovation of companies admitted to the Tehran Stock Exchange. Scientific
Journal of New Management and Accounting Research Approaches, 7(26),
318 مجله پیشرفتهای حسابداری، دوره پانزدهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1402
136-150 (In Persian).
Naughton, J. P., Wang, C. & Yeung, I. (2019). Investor sentiment for corporate
social performance. The Accounting Review, 94(4), 401-420.
Rahnamae Rudpashti, F., Hibti, F., Talebnia, Q., Nabavi Cheshmi, S. A. (2012),
providing a model for measuring the impact of corporate governance
mechanisms on profit management in Tehran Stock Exchange,
Management Accounting Journal, 5(1), 79-100 (In Persian).
Rashidi, M., Hosseini, H. (2022). The impact of investor sentiment on corporate
social responsibility activities, Accounting and Social Interest, 12(2), 171-
192 (In Persian).
Roll, R. (1986). The hubris hypothesis of corporate takeovers. Journal of
Business, 1, 197-216.
Santos-Jaén, J. M., León-Gómez, A. & Serrano-Madrid, J. (2021). The effect of
corporate social responsibility on earnings management: Bibliometric
review. International Journal of Financial Studies, 9(4), 68, Available at:
https://doi.org/10.3390/ijfs9040068.
Schrand, C. M., & Zechman, S. L. (2012). Executive overconfidence and the
slippery slope to financial misreporting. Journal of Accounting and
economics, 53(1-2), 311-329.
Shafaat, A. R., Kashanipour, M., Gholami Jamkarani, R., Jahangirnia, H.
(2022). The variable effect of managers' personality type on profit
management and its moderating role in the relationship between profit
management and corporate social responsibility disclosure. Two scientific
quarterly journals of value and behavioral accounting, 6(12), 343-308 (In
Persian).
Shen, C., Fang, B. & Zhou, X. (2022). The relationship between corporate
sustainable development performance, investor sentiment, and managerial
overconfidence. Sustainability, 14(17), 10606, Available at:
https://doi.org/10.3390/su141710606.
Shu, P. G., Yeh, Y. H., Chiang, T. L. & Hung, J. Y. (2013). Managerial
overconfidence and share repurchases. International Review of Finance,
13(1), 39-65.
Talkhabi, F., Talibnia, Q., Royaei, R. A. (2020). Investigating the non-use of
independent audit fee patterns in estimation and forecasting. Financial
Accounting and Audit Research, 12(46), 163-202 (In Persian).
Valdez-Juárez, L. E., Gallardo-Vázquez, D. & Ramos-Escobar, E. A. (2019).
Organizational learning and corporate social responsibility drivers of
performance in SMEs in Northwestern Mexico. Sustainability, 11(20),
5655, Available at: https://doi.org/10.3390/su11205655.
Vuong, N. B. (2022). Investor sentiment, corporate social responsibility, and
بررسی رابطه بین عملکرد توسعه پایدار شرکت، احساسات ... 319
financial performance: Evidence from Japanese companies. Borsa Istanbul
Review, 22(5), 911-924.
Wu, M. W., & Shen, C. H. (2013). Corporate social responsibility in the
banking industry: Motives and financial performance. Journal of Banking
and Finance, 37(9), 3529-3547.
Xu, X. L., Li, J., Wu, D. & Zhang, X. (2021). The intellectual capital efficiency
and corporate sustainable growth nexus: comparison from agriculture,
tourism and renewable energy sector. Environment, Development and
Sustainability, 1, 1-19.
Yousefi Asl, F., Hajian, N., Safari Khalkiasri, M. (2022), Investigating the
relationship between investors' emotional tendencies and bias in managers'
profit forecasting, Journal of Experimental Accounting Research, 12(1), 1-
26 (In Persian).
Zare Behnmiri, M. J., Nazari Shamsabadi, A., Biki, N. (2022), Social
responsibility and investor sentiments with a simultaneous equations
approach, Journal of Accounting and Social Interest, 12(1), 61-80 (In
Persian).
Zhai, H., Xiao, M., Chan, K. C. & Liu, Q. (2022). Physical proximity, corporate
social responsibility, and the impact of negative investor sentiment on
stock returns: Evidence from COVID‐19 in China. International Review of
Finance, 22(2), 308-314.
Zhang, J., & Wang, Y. (2022). How to improve the corporate sustainable
development? The importance of the intellectual capital and the role of the
investor confidence. Sustainability, 14(7), 3749, Available
at: https://doi.org/10.3390/su14073749.