بررسی رابطه بین عملکرد توسعه پایدار شرکت، احساسات سرمایه‌گذاران و بیش اعتمادی مدیریت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی واقتصاد، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران

2 گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

عملکرد توسعه پایدار موضوعی حیاتی برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بوده که می‌تواند بقای شرکت را در بازارهای رقابتی امروزی تضمین کند. احساسات سرمایه‌گذاران و اعتماد بیش از حد مدیران می‌تواند هم بر عملکرد شرکت و هم بر عملکرد بازار اثرگذار باشد. بر همین اساس، این مطالعه به بررسی رابطه بین عملکرد توسعه پایدار شرکت، احساسات سرمایه‌گذاران و بیش اعتمادی مدیریت پرداخته است. در این راستا از داده‌ها و اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1392 تا 1401 و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که هر چهار بعد عملکرد توسعه پایدار شرکت‌ها (بعد اقتصادی، اجتماعی، حسابداری و زیست‌محیطی) تأثیر معناداری بر احساسات سرمایه‌گذاران دارد. همچنین احساسات سرمایه‌گذاران بر بیش اعتمادی مدیران اثر مثبت و مستقیمی را نشان داد. نتایج این مطالعه از منظر جدیدی نقش و اهمیت عملکرد توسعه پایدار را برای شرکت‌ها نمایان می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Corporate Sustainable Development Performance, Investors Sentiment, and Managerial Overconfidence

نویسندگان [English]

  • Shahnaz Mashayekh 1
  • Neda Pourgholamreza 2
1 Associate Professor ,Department of Accounting, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Department of Accounting, Faculty of Social and Economic Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The Sustainable Development Performance is a vital issue to win the trust of investors, which can ensure the survival of the company in today's competitive markets. Investors Sentiment and their trust can affect both the company's performance and the market's performance. Based on this, this study examines the relationship between the company's sustainable development performance, investors' sentiments and Managerial overconfidence using information and data of companies admitted to the Tehran Stock Exchange during the years 2013 to 2022. Multivariate linear regression method was used to analyze the data. The obtained results show that all four dimensions of sustainable development performance of companies (economic, social, accounting and environmental dimensions) have a significant impact on Investor Sentiment. Also, the results confirmed the positive and direct impact of Investor Sentiment on Managerial overconfidence. The results of this study show the role and importance of sustainable development performance for companies from a new perspective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable Development Performance
  • social responsibility
  • company's performance
  • Investors Sentiment
  • Managerial Overconfidence
آقایی، محمد علی و امری اسرمی، محمد. (1400)، تأثیر بیش اعتمادی مدیریت بر رابطه بین نگهداشت وجه نقد با بازده مازاد، نشریه مطالعات تجربی حسابداری مالی، 18(72)، 57-77.
اصغری، ابراهیم، عباسیان فریدونی، محمدمهدی و نسل موسوی، سید حسین. (1399). تاثیر گرایش‌های احساسی سرمایه‌گذاران بر درجه نقدشوندگی بازار سهام. مجله پیشرفت‌های حسابداری، 12(1). 1-27.
بابائی، فاطمه، رحمانی، علی، همایون، سعید و امین، وحید. (1400). رابطه بین عملکرد پایداری شرکتی و ارزش شرکت: با تأکید بر نقش امتیاز افشا و اندازه شرکت، مجله دانش حسابداری، 12(3)، 1-27.
تلخابی، فاطمه، طالب نیا، قدرت اله و رویایی، رمضانعلی. (1399). بررسی عدم کاربرد الگوهای حق‌الزحمه حسابرسی مستقل در برآورد و پیش‌بینی. پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، 12(46)، 163-202.
حساس یگانه، یحیی، باباجانی، جعفر، تقوی‌فرد، محمد تقی و آرین پور، آرش. (۱۳۹۷). تحلیل عملکرد پایدار زیست محیطی و تأثیر آن بر هزینه سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دو فصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری، 3(5)، 39-1.
حسن‌زاده دیوا، سید مصطفی و بولو، قاسم. (1400). تاثیر گرایش احساسی سرمایه‌گذاران بر ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری، پیشرفت‌های حسابداری (2)13. 97-122.
حسینی معصوم، محمدرضا، گرکز، منصور، سعیدی، پرویز و معطوفی، علیرضا. (1399)، تحلیل رابطه عملکرد توسعه پایدار و رفتارهای غیراخلاقی مدیران در دستکاری سود، اخلاق در علوم و فناوری، 15(2)، 139-132.
دیانتی دیلمی، زهرا و غفاریان قدیم، مهسا. (1395)، بررسی رابطه سبزبودن زنجیره تأمین با ارزش شرکت‌های تولیدی، نشریه دانش حسابداری مالی، 3(1)، 47-67.
رشیدی، محسن و حسینی، حنیف. (1401). تاثیر احساسات سرمایه‌گذاران بر فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی شرکت، حسابداری و منافع اجتماعی، 12(2)، 171-192.
رهنمای رودپشتی، فریدون، هیبتی، فرشاد، طالب‌نیا، قدرت اله و نبوی چاشمی، سیدعلی. (1391)، ارائه الگوی سنجش تأثیر مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی بر مدیریت سود در بورس اوراق بهادار تهران، نشریه حسابداری مدیریت، 5(1)، 79-100.
زارع بهنمیری، محمد جواد، نظری شمس‌آبادی، احمد و بیکی، نیلوفر. (1401)، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و احساسات سرمایه‌گذاران با رویکرد معادلات همزمان، نشریه حسابداری و منافع اجتماعی، 12(1)، 61-80.
شفاعت، احمدرضا، کاشانی پور، محمد، غلامی جمکرانی، رضا و جهانگیر‌نیا، حسین. (1400). تاثیر متغیر تیپ شخصیتی مدیران بر مدیریت سود و نقش تعدیلی آن در رابطه بین مدیریت سود با افشای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت. دو فصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری، 6(12)، ۳۰۸-۳۴۳.
غلامی جمکرانی، رضا، اکبری، زهرا و بختیاری، مسعود. (1398)، بررسی رابطه بین احساسات سرمایه‌گذار، جسارت در پیش‌بینی سود سهام و عملکرد آتی شرکت، نشریه دانش سرمایه‌گذاری، 8(3)، 271-286.
محمدزاده، حمیده. (1400)، رابطه بین گرایش احساسی سرمایه‌گذاران و پیش‌بینی‌های سود توسط مدیریت، نشریه چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، 4(40)، 51-64.
منتظری نجف آبادی، رضا، مرادی شهدادی، خسرو و حاجیها، زهرا. (1402). بررسی احساسات سرمایه گذاران (خرد و نهادی) بر نوآوری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 7(26)، 136-150.
یوسفی اصل، فرزانه، حاجیان، نجمه و صفری خالکیاسری، محبوبه. (1401)، بررسی رابطه بین گرایش‌های احساسی سرمایه‌گذاران و سوگیری در پیش‌بینی سود مدیران، نشریه پژوهش‌های تجربی حسابداری، 12(1)، 1-26.