فرهنگ نتیجه گرا و فن‌های حسابداری مدیریت استراتژیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه حسابداری،دانشکده دیریت و حسابداری،دانشگاه شهید بهشتی تهران،ایران

2 استادیار گروه حسابداری ،دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد حسابداری مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران.

چکیده

چکیده: فرهنگ نتیجه گرا شرط لازم برای افزایش عملکرد شرکت است، اما می توان آن را با فن های حسابداری مدیریت استراتژیک ادغام کرد و شرایط کافی برای عملکرد بهتر و مفیدتر برای شرکت را ایجاد کرد. با توجه به این مقدمه، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فرهنگ نتیجه گرا بر کاربرد فن های حسابداری مدیریت استراتژیک است. ﭘﮋوﻫﺶ پیش رو از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش، پژوهشی توصیفی از نوع پژوهش پیمایشی و همبستگی است. برای دستیابی به این هدف از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است. برای این منظور 212 نفر از مدیران بخش های حسابداری مدیریت شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1400 مورد پیمایش قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی و نرم افزار پی ال اس استفاده شده است. بر اساس آزمون فرضیه ها، یافته های پژوهش نشان می دهد فرهنگ نتیجه گرا بر کاربرد فن های حسابداری مدیریت استراتژیک تأثیر معنادار و مثبتی دارد. با توجه به گسترش فعالیت های اقتصادی و پیشرفت روزافزون بازارهای سرمایه از جمله بورس اوراق بهادار تهران، تأثیر فرهنگ سازمانی و آگاهی از پیامدهای کاربرد فن های حسابداری مدیریت استراتژیک، برای تصمیم گیری های راهبردی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Result-oriented Culture and Strategic Management Accounting Techniques

نویسندگان [English]

  • hosein sajadi 1
  • hamideh asnaashari 2
  • Akbar Shakeri 3
1 Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Assistant Prof., Department of Accounting, School of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Msc. Management Accounting, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

 
 
Introduction
 
Organizational culture has emerged as a critical strength and distinguishing factor for organizations today. A result-oriented culture prioritizes external focus and stability, with competition and achieving desired production goals at its core. Several advanced countries have recognized the significant impact of organizational culture on boosting productivity, efficiency, and competitiveness in the market. However, a result-oriented culture does not receive much attention from company managers in Iran. Against this backdrop, this research aims to evaluate the impact of a result-oriented culture on applying strategic management accounting techniques.
 
 
Hypotheses
 
The primary research question is as follows: How does a result-oriented culture impact the utilization of strategic management accounting techniques? To answer this question, we will test the following hypothesis: Result-oriented culture positively impacts the application of strategic management accounting techniques.
 
 
Method
 
A survey was conducted among 212 managers of Iranian public companies' accounting departments to gather data, and a path model was developed using partial least squares.
                         
 
Results
 
According to the hypothesis test, the research findings indicate that a result-oriented culture substantially and positively impacts the application of strategic management accounting techniques.
 
 
Discussion and Conclusion
 
With the growth of economic activities and the continuous progress of capital markets, such as the Iran Stock Exchange, it is essential to consider the impact of organizational culture and the awareness of the effects of implementing strategic management accounting techniques. These factors play a crucial role in making strategic decisions, which are the main focus of this research.
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic management accounting techniques
  • Organizational culture
  • Result-oriented culture
  • Management accounting

منابع

الف. فارسی                                                         

اثنی عشری، حمیده؛ غلامی فتیده، اشکان؛ هوشمند, عباس. (1401). شکاف آموزشی و کیفیت حسابرسی. دانش حسابداری مالی، 9(4)، 95-121.
احدیان پورپروین، دنیا؛ حجازی فرهمند، ندا و علیفری، ملیحه. (1399)، تأثیرفرهنگ سازمانی بر عملکرد شرکت با میانجیگری سیستم­های حسابداری مدیریت، مجله مدیریت فرهنگی، 13(8).
بنائی خلیل­آباد، مریم؛ پورزمانی، زهرا. (1396)،­ تأثیرعوامل فرهنگی بر اجرای استانداردهای بین­المللی گزارشگری مالی. پژوهش­های تجربی حسابداری، 6(24): 177-201.
حاجیها، زهره؛ خراط زاده، محدثه.(1393)، رابطه فرهنگ سازمانی و کاربرد نوآوری­های حسابداری مدیریت در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصل نامه علمی پژوهشی  حسابداری مدیریت،7(20).
رحمانی، علی؛ بحیرایی، افسانه.(1398)، حسابرسی فرهنگ سازمانی در ایران. پژوهش­های تجربی حسابداری، 8(31):181-204.
علیزاده اقدم، صونا؛ سلیمانی امیری، غلامرضا.(1399)، ارائه چارچوبی برای حسابداری مدیریت گازهای گلخانه­ای، مجله ‌پیشرفت‌های ‌حسابداری ‌دانشگاه ‌شیراز، (1)12، 262-239.
سجادی، سیدحسین؛ اثنی عشری، حمید؛ شاکری، اکبر. (1402). تأثیر فرهنگ نوآوری‌گرا بر کاربرد فن‌های حسابداری مدیریت استراتژیک. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 30(1)، 1-27.
سرفراز منصور؛ اسدی، غلامحسین، باغومیان، رافیک؛ اثنی‌عشری، حمیده (1401). مسئولیت اجتماعی و گزارشگری آن در شرکت‌های دارویی: با تاکید بر اقدام‌های مسئولیت‌پذیرانه مرتبط با ویروس کرونا. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری; ۷ (۱۳) :۳۶۱-۳۹۸.
قنواتی، مهدی ؛آذر، عادل و غلامزاده ،رسول.(1391)، مدلسازی مسیری - ساختاری در مدیریت: کاربرد نرم افزار SmartPLS، تهران: انتشارات نگاه دانش.
لاری دشت بیاض، محمود؛ یاسینی، احسان؛ صفایی مهر، مسعود.(1393)، حسابداری مدیریت استراتژیک،کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21.
محمد اسمعیلی، ندا. (1397)، شناسایی مکانیسم­های توسعه فرهنگ مشتری مداری در سازمان(مورد مطالعه: سه شرکت از گروه مپنا(. پژوهش­های مدیریت عمومی، صفحات 250 – 274.
ناصری، احمد؛ جوادی، سید علی.(1392)، بررسی ‌ارتباط‌ب ین‌ فرهنگ ‌سازمانی ‌و ‌سیستم­های‌ ارزیابی ‌عملکرد ‌در‌‌ شرکت­های‌ تولیدی ‌بورس‌ اوراق‌ بهادار ‌تهران،  مجله‌ی ‌پیشرفت‌ها ی‌حسابداری ‌دانشگاه ‌شیراز،(5)2، صفحات 131-168.
نمازی، محمد (1402). حسابداری مدیریت استراتژیک از تئوری تا عمل. انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).
 
ب. انگلیسی
Ax, C., & Greve, J.­(2017). Adoption of management accounting innovations: organizational culture compatibility and perceived outcomes. Management  Accounting Research, 34, 59-74.
Asif,­ A.­(2010). Fifty Two Tools of Management Accounting. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1654466 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1654466.
Ahdian, P. D., Hijazi, F. N., Alifari, M.­(2019). The effect of organizational culture on company performance with the mediation of management accounting systems. Journal of Cultural Management, 13(8). (in Persian).
Alizadeh Aghdam, S., Soleymani Amiri, G. (2020). A Framework for Greenhouse Gases Management Accounting. Journal of Accounting Advances, 12(1), 239-262. (in persian).
Asnaashari, H., Safarzadeh, M.H., Kheirollahi, A. and Hashemi, S. (2023), The effect of auditors’ work stress and client participation on audit quality in the COVID-19 era, Journal of Facilities Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
Asnaashari, H., Gholami Fatideh, A., & Hooshmand, A. (2022). Education gaps and audit quality. Financial Accounting Knowledge, 9(4), 95-121 (in Persian).
Azizkhani, M., Daghani, R., & Shailer, G. (2018). Audit firm tenure and audit quality in a constrained market. The International Journal of Accounting, 53(3), 167-182.
Baird, K., Harrison, G., & Reeve, R.­(2004). Adoption of activity management practices: a note on the extent of adoption and the influence of organizational and cultural factors. Management Accounting Research, 15­(4), 383-399.
Babajide, M.­O.­(2013). Strategic cost management as a recession survival tool in the Nigerian manufacturing and financial service industries. Research journal of finance and accounting, 4(11).
Baird, K., Harrison, G., & Reeve, R.­(2007). Success of activity management practices: the influence of organizational and cultural factors. Accounting  Financ, 47­(1), 47-67.
Baird, K., Su, S., & Tung, A.­(2018). Organizational culture and environmental activity management. Business Strategy Environ, 27­(3), 403-414.
Banai, K.­M., Pourzmani, Z­.­(2016). the effect of cultural factors on the implementation of international financial reporting standards. Experimental Accounting Research, 6(24), 177-201.(in Persian).
Cameron, K.­S., & Quinn, R.­E.­(2006). Diagnosing and Changing Organizational Culture. The Jossey-Bass Business & Management Series.
Cadez, S., & Guilding, C. (2008). An exploratory investigation of an integrated contingency model of strategic management accounting. Accounting Organizations and Society, 33­(8), 836-63
Cadez, S., & Guilding, C.­(2012). Strategy, strategic management accounting and performance:
 a configurational analysis. Industrial Management & Data Systems, 12­(3), 484-501.
Cinquini, L., & Tenucci, A.­(2010). Strategic management accounting and business strategy: a loose coupling?.  Journal  Accounting Organization, 6­(2), 228-259.
Cinquini, L., & Tenucci, A.­(2007). Is the adoption of Strategic Management Accounting techniques really\strategy-driven?Evidence from a survey. MPRA Paper­, 3, 11819.
Daghani, R., Nasr, M., & Khanbeigi, M. A. (2011). Productivity, new paradigm for management, accountant and business environment. International Journal of Business and Management, 6(6), 247.262
Erserim, A.­(2012). The Impacts of organizational culture, firm’s characteristics and external environment of firms on management accounting practices: an empirical research on industrial firms in Turkey. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 62, 372-376.
Guner, B. D.­(2001). Can organizational behavior explain the export intention of firms? The effects of organizational culture and ownership type. International Business Review, 10(1), 71-89.
Guilding, C., Cravens, K.S., & Tayles, M.(2000). An international comparison of strategic management accounting practices. Management  Accounting  Research, 11­(1), 113-135.
Gallagher, S., Brown, Ch. & Brown, L.­(2008). A Strong Market Culture Drives Organizational Performance and Success. Published online in Wiley InterScience (www.interscience.wiley.com). DOI 10.1002/ert.20185.
Hadid,­ W., ­& Al-Sayed, M.(2021). Management accountants and strategic management accounting: The role of organizational culture and information systems. Management Accounting Research, 50, 100725.
Hulland, J.­(1999).Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies. Strategic Management Journal  20(2),195-204.
Hajiha, Z., Kharatzadeh, M.(2014). The relationship between organizational culture and the application of management accounting innovations in companies admitted to the Tehran Stock Exchange. Management Accounting Scientific Research Quarterly, 7(20).(in Persian).
Hung, T.N.(2023). Factors impacting strategic management accounting adoption: Empirical evidence from an emerging market. International Journal of Innovative Research and Scientific Studies, 6(3), 710-717.
Lari,­­ Dashte­Bayaz,­ M., Yasini, E., & Safai, M.M.(2014). Strategic Management Accounting. International Conference on Management in the 21st Century. (in Persian).
Mohammad Esmaeili, ­N.­(2017). ­Identifying the mechanisms of customer-oriented culture development in the organization (case study: three companies from Mapna Group). Public Management Research, 274-250. (in Persian).
Nguyen, N.­Ph.­(2018).­Performance implication of market orientation and use of management­ accounting systems The moderating role of accountants’participation in strategic decision making. Journal of Asian Business and Economic Studies, 25(1), 33-49.
Namazi, M. (2023). Strategic management accounting from theory to practice. Publications of the Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books (Samt). (in Persian)
Naranjo-Gil, D., Maas, V.S., & Hartmann, F.G.H.­(2009).How CFOs determine management accounting innovation: an examination of direct and indirect effects. European Accounting Review, 18 (4), 667-695.
Naseri, A., Javadi, S,A.(2013). Investigating the relationship between organizational culture and performance evaluation systems in Production companies of Tehran Stock Exchange. Journal of Accounting Advances, 5(2): 131-168. (in Persian).
O'Reilly, C., et al.(1991). People and Organizational Culture: A Profile Comparison Approach to Assessing Person-Organization Fit.  Academy of Management Journal, 34(3), 487-516.
O'Reilly, C., et al.(2006).­People and Organizational Culture: A Profile Comparison Approach to Assessing Person-Organization Fit.  Academy of Management Journal, http://www.jstor.org/ Fri Aug 18 11:42:59.
Speklé,­ R.­F., ­& Widener, ­S.­K.­(2018).­Challenging issues in survey research:
Discussion and suggestions. Journal of Management Accounting
Research, 30(2), 3-21
Quynhthu, N.­(2011). The Relationship Between Corporate Culture And Use of Management Accounting innovation in Vietnamese Companies: A Study Of Techcom Bank. Raduation project. 10(4),1-86.
Qanawati, M., Azar, A., Gholamzadeh, R.­(2017). path-structural modeling in management: application of SMARTPLS software. Tehran: Negah Danesh Publications. (in Persian).
Rashid, Md. M., Mohobbot, Md. A., & Dewan M.­H. (2020). Revisiting the relevance of strategic management accounting research. PSU Research Review,4(2), 129-148 Emerald Publishing Limited 2399-1747 DOI 10.1108/PRR-11-2019-0034.
Rahmani, A., & Bahirai, A.(2018). organizational culture audit in Iran. Experimental Accounting Research, 8(31),181-204. (in Persian).
Sarfaraz, M., Assadi, G. H., Baghoumian, R., & Asnaashari, H. (2022). Social Responsibility and its Reporting in Pharmaceutical Companies: With Focus on Responsible Actions in Related to Coronavirus. Journal of Value & Behavioral Accounting, 7(13), 361-398 (in persian).
Sajadi, S. H., Asnaashari, & Shakeri Akbar (2023). The Impact of Innovative Culture on the Implementation of Strategic Management Accounting Techniques. Accounting and Auditing Review, 30(1), 1-27 (in Persian).
Zhang, Y.Z., Hoque, Z., & Isa, C.R.­(2015). The effects of organizational culture and structure on the success of activity-based costing implementation. Advances Management Accounting, 25, 229-257.
Turner, M.J., Way, S.A., Hodari, D., & Witteman, W.­(2017). Hotel property performance: the role of strategic management accounting. International Journal of Hospitality Management , 63, 33-43.