تاثیر گرایش احساسی سرمایه گذاران بر ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه حسابداری ،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

از دیرباز، همواره ادعا شده که اطلاعات حسابداری مندرج در صورتهای مالی، یکی از منابع مهم اطلاعاتی سرمایه گذاران و سایر مشارکت کنندگان در بازار سرمایه است. از این رو، میتوان به طور منطقی انتظار داشت که اطلاعات حسابداری، نقش مؤثری را در ارزشگذاری قیمت سهام و نیز بازده سهام ایفا نمایند. از سوی دیگر دیدگاه مالی رفتاری نشان می دهد که برخی از تغییرات قیمت اوراق بهادار هیچ دلیل بنیادی ندارد و رفتار هیجانی سرمایه گذاران، نقش مهمی در تعیین قیمت ها ایفا می کند. تحقیق حاضر، به بررسی تاثیر گرایش احساسی سرمایه گذاران بر ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری می پردازد. قلمرو زمانی این تحقیق برای دوره 15 ساله از ابتدای سال 85 لغایت پایان سال 99 بوده و نمونه تحقیق شامل 97 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در دوره‌هایی که گرایش احساسی سرمایه گذاران بالاست ارتباط سود با بازده و قیمت سهام قوی تر از دوره‌های احساسی (هیجانی) پایین می باشد. همچنین در دوره‌هایی که گرایش احساسی سرمایه گذاران پایین است، رابطه بازده و قیمت سهام با سایر متغیرهای حسابداری (ارزش دفتری مجموع دارایی های هر سهم، ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام هر سهم، جریان نقدی عملیاتی هر سهم) قوی تر از زمانی است که هیجانات بازار بالا است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of investor sentiment on Value Relevance of Accounting Information

نویسندگان [English]

  • Seyed Mostafa Hasanzadeh Diva 1
  • Ghasem Blue 2
1 Ph.D. Candidate, Department of Accounting, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Associate Prof., Department of Accounting, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

 
 Introduction
 A decrease or increase in the correlation between market prices or stock returns and accounting information should not be considered immediately as a real decrease or increase in the value relationship; Rather, it should be noted that the relationship has two parties (market price or share return and accounting information) and any deviation from the fundamental value attributed to each party in the relationship will reduce or increase their correlation. However, in the traditional approach as well as previous studies, it has always been assumed that the decrease or increase in this correlation is real and only the effect of accounting measurements, and it is possible that the correlation between market price or share return and information may decrease or increase. Unrealistic accounting and the consequence of market price deviation from the core value, i.e., the effect of investor behavior, have been ignored.
The effect of investor behavior is a phenomenon beyond the realm of financial reporting. Therefore, it seems unreasonable to downplay and ignore the effect of this factor on the value relationship of accounting information. The latter is a very important point that has not been addressed in previous research. Therefore, the present study tries to study the effect of investor sentiment on value relevance of accounting information.
 
 Hypothesis
H1: In periods when investors' sentiment is high, the relationship between earnings and stock returns is stronger than in low emotional periods.
H2: In periods when investors' sentiment is high, the relationship between earnings and stock prices is stronger than in low emotional periods.
H3: In periods when investors' sentiment is low, the relationship between stock returns and other accounting variables (book value of total assets per share, book value of equity per share, operating cash flow per share) is stronger than when Market excitement is high.
H4: In periods when investors' sentiment is low, the relationship between stock prices and other accounting variables (book value of total assets per share, book value of equity per share, operating cash flow per share) is stronger than when Market excitement is high.
3- Methods: To determine the effect of investor sentiment on Value Relevance of Accounting Information, four hypotheses were tested and for this purpose, the annual data of 97 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the period were analyzed using multivariate regression.
4-Results: The findings of this study confirm the first and second hypotheses of the research on the effect of management's attitude towards risk in the occurrence of fraudulent financial reporting. Overall, the findings of this study show that fraudulent financial reporting follows four patterns of risk attitude, in other words, when the probability of reference profit or the probability of reference loss is high, the probability of fraudulent financial reporting increases, but, the lower the probability of reference losses, the lower the likelihood of fraudulent financial reporting.
 Discussion and Conclusion
The present study examines a distinct effect of market sentiment on investors' information processing strategy. The results show that investors tend to choose different strategies and focus on different sets of information to adjust valuations in periods of high versus low emotions.
 Overall, he concluded that the intensity of the value relationship of accounting information is not only the result of decreasing or increasing the relevance of accounting information and financial reporting (the effect of accounting measurements) that has been emphasized in previous research, but as in research. It was also argued that the intensity of the value relationship of accounting information is due to the speculative behaviors of investors in the field of pricing and as a result, the position of non-core value in the market price (the effect of investor behavior).
In summary, it can be stated that based on the empirical findings of the present study, the behavior of investors has an important place in valuing the equity. In addition, the research results show that the main source of the decreasing or increasing trend observed in the value relationship of accounting information is the intensity of investors' emotional behavior; Behavior that cannot be attributed to fundamental value changes. In addition, according to the results of the present study, it seems that some of the criticisms made in previous studies regarding the reduction of the relevance of accounting information from the perspective of valuation have reduced its usefulness in decisions in this area, to some extent.
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • investor sentiment
  • Value Relevance of Accounting Information
  • behavioral financial
  • stock returns
  • stock prices
 منابع
آذر، عادل؛ مومنی، منصور. (1394). آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران: انتشارات سمت
اصغری، ابراهیم؛ عباسیان فریدونی، محمدمهدی؛ نسل موسوی، سیدحسین. (1399). تأثیر گرایش‌های احساسی سرمایه‌گذاران بر درجه نقدشوندگی بازار سهام. پیشرفت‌های حسابداری، 12(1): 1-29
اعتمادی، حسین، سپاسی، سحر؛ احمدیان، وحید. (1396). فراتحلیل پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی و ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری. پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، 6(2): 85-130.
بشکوه، مهدی؛ کشاورز، فاطمه. (1397)، بیش اطمینانی مدیران و ریسک سقوط قیمت سهام، راهبرد مدیریت مالی، 6(2): 192-217
بیات، مرتضی؛ زلقی، حسن، میرحسینی، ایرج. (1394). بررسی تأثیر پایداری سود بر ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 22(1): 41-58.
پور سلطانی، ستار؛ دهقان، عبدالمجید؛ محمدی، محسن(1396)، ارتباط احساسات سرمایه‌گذاران با بازده تعدیل شده براساس ریسک سهام،  مطالعات مدیریت و حسابداری، 3(15): 238- 220
ثقفی، علی؛ باغومیان، رافیک. (1388). تبیین ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری از منظر اندازه گیری و رفتاری. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 7(25): 1-52.
حاجیان نژاد، امین؛ هاشمی دهچی، مجید؛ ایزدپناهی، فاطمه. (1400). تأثیر توانایی مدیران بر ارتباط ارزشی سود با تأکید بر نقش حاکمیت شرکتی و قدرت بازار محصول. پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، 10(18): 73-98.
راعی، رضا؛ تلنگی، احمد. (1383)، مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته، تهران، انتشارات سمت
ستایش، محمد حسین؛ شمس الدینی، کاظم. (1395). بررسی رابطه بین گرایشهای احساسی سرمایه‌گذاران و قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پیشرفت‌های حسابداری، 8 (1): 103-125
سرمد، زهره؛ حجازی، الهه و بازرگان، عباس. (1393). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگاه
فرهادی، زهرا؛ سلیمانی امیری، غلامرضا. (1397). ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری در دوران نوسانات اساسی بورس و اوراق بهادار تهران. پژوهش های تجربی حسابداری، 8(1): 173-198
کریس بروکز (2008) . مقدمه ای بر اقتصادسنجی مالی . ترجمه بدری ، احمد و عبدالباقی، عبدالمجید (1393). تهران: موسسه علمی فرهنگی نص
محمدزاده, حمیده. (1400). رابطه بین گرایش احساسی سرمایه‌گذاران و پیش بینی های سود توسط مدیریت. چشم انداز حسابداری و مدیری، 4 (40)، 51-64.
مهرانی، ساسان؛ مطمئن، محسن. (1392). محافظه‌‌کاری و ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری. پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، 2(1): 45-61.
ب. انگلیسی
Ali, A. and U. Gurun. (2008). ‘Investor Sentiment, Accruals Anomaly, and Accruals Management’, Journal of Accounting, Auditing and Finance, 10(2), 415–43.
Baker, M. and J. Wurgler. (2006). ‘Investor Sentiment and the Cross-section of Stock Returns’, Journal of Finance, 61(3), 45–80.
Baker, M., and Wurgler, J.  (2007). “Investor Sentiment in the Stock Market.” Journal of Economic Perspectives, 21(4), 129-151.
Bodenhausen, G. V., G. P. Kramer, and K. Susser. (1994). ‘Happiness and Stereotypic Thinking in Social Judgment’, Journal of Personality and Social Psychology, 66(4), 621–32.
Brown, N., T. Christensen, W. Elliot, and R. Mergenthaler. (2012). ‘Investor Sentiment and Pro Forma Earnings Disclosures’, Journal of Accounting Research, 50(1), 1–50.
Core, J., W. Guay, and A. Van Buskirk. (2003). ‘Market Valuations in the New Economy: An Investigation of What Has Changed’, Journal of Accounting and Economics, 34(3), 43–67.
Coulton, J., T. Dinh, and A. Jackson. (2016). ‘The Impact of Sentiment on Price Discovery’, Accounting and Finance, 56(2), 66–94.
Edmans, A., D. García, and Ø. Norli. (2007). ‘Sports Sentiment and Stock Returns’, Journal of Finance, 62(4), 67–98.
Francis, B. Hasan, I. Siraj, I. Wu, Q. (2020). Managerial Ability and Value Relevance of Earnings, www.ssrn.com.
Frijns, B., Willem F.C., Verschoor, R., Zwinkels, C.J. (2017). Excess stock return comovements and the role of investor sentiment. Journal of International Financial Markets, Institutions & Money, 49(1), 74-87.
Gizelis, Demetrios & Chowdhury, Shah. (2016). "Investor Sentiment and Stock Returns: Evidence from the Athens Stock Exchange," MPRA Paper 71243, University Library of Munich, Germany.
Graham, J. R., C. R. Harvey, and S. Rajgopal. (2005). ‘The Economic Implications of Corporate Financial Reporting’, Journal of Accounting and Economics, 40(3), 3–23.
Hirshleifer, D. and T. Shumway. (2003). ‘Good Day Sunshine: Stock Returns and the Weather’, Journal of Finance, 58(1), 10–32.
Huijie Cui, Yanan Zhang. (2020). Does investor sentiment affect stock price crash risk?, Applied Economics Letters, 27(1), 321-340.
Hou, K., L. Peng, and W. Xiong. (2009). A Tale of Two Anomalies: The Implications of Investor Attention for Price and Earnings Momentum, Working paper, Princeton University.
Kamstra, M. J., L. A. Kramer, and M. D. Levi. (2003). ‘Winter Blues: A SAD Stock Market Cycle. American Economic Review, 93(7), 324–43.
Kaplanski, G. and H. Levy. (2010). ‘Sentiment and Stock Prices: The Case of Aviation Disasters’, Journal of Financial Economics, 95(3), 174–201.
Karlsson, N., G. Loewenstein, and D. Seppi. (2009). ‘The “Ostrich Effect”: Selective Attention to Information about Investments’, Journal of Risk and Uncertainty, 38(3), 95–115.
Mehra, R., & Sah, R. (2002). Mood fluctuations, projection bias, and volatility of equity prices. Journal of Economic Dynamics and Control, 26(5), 869-887.
Mei-PingChen,Pei-FenChen, Chien-ChiangLee. (2013). Asymmetric effects of investor sentiment on industry stock returns: Panel data evidence. Emerging Markets Review, 14(3), 35-54
Povel, P., R. Singh, and A. Winton. (2007). ‘Booms, Bust and Fraud’, Review of Financial Studies, 20(3), 19–54.
Schwarz, N. (2000). ‘Emotion, Cognition, and Decision Making’, Cognition & Emotion, 14(4), 13–40.
Shankari V. Anusakumar, Ruhani Ali, Chee Wooi Hooy. (2017). The Effect of Investor Sentiment on Stock Returns: Insight from Emerging Asian Markets, Asian Academy of Management Journal of Accounting and Finance, 13(1), 159-178
Shuzhen Zhu & Haifeng Gu & Gang He. (2020). "The Nonlinear Relationship between Investor Sentiment, Stock Return, and Volatility," Discrete Dynamics in Nature and Society, 47(1), 23-54.
Trueman, B., F. Wong, and X. Zhang. (2000). ‘The Eyeballs Have It: Searching for the Value in Internet Stocks’, Journal of Accounting Research, 38(2), 137–62.
Walther, B. and R. Willis. (2013). ‘Do Investor Expectations Affect Sell-side Analysts’ Forecast Bias and Forecast Accuracy?’, Review of Accounting Studies, 18(3), 07–27.
Wen He, Ki Hoon Hong, Eliza Wu. (2020). Does Investor Sentiment Affect the Value Relevance of Accounting Information?, journal of accounting, finance and business studies, 56(4), 535-560.