مقایسه‌پذیری حسابداری و انحراف از ارزش بنیادی شرکت: تأکید بر نقش میانجی رقابت‌پذیری صنعت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

این پژوهش به دنبال بررسی اثر مقایسه‌پذیری حسابداری بر انحراف ارزش بازار شرکت‌ها از ارزش بنیادی آن‌ها و تحلیل نقش میانجی رقابت‌پذیری صنعت بر این رابطه است. برای این منظور از داده‌های 144 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1402-1387 استفاده گردیده که در قالب 11 صنعت، رده‌بندی شده‌اند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که افزایش در مقایسه‌پذیری حسابداری منجر به کاهش میزان انحراف از ارزش بنیادی شرکت می‌شود. همچنین، نتایج نشان می‌دهد که مقایسه‌پذیری حسابداری اثر مثبت و معناداری بر رقابت‌پذیری صنعت دارد و افزایش در رقابت‌پذیری صنعت موجب کاهش انحراف از ارزش بنیادی شرکت می‌شود. به‌بیان‌دیگر، نتایج پژوهش مؤید آن است که در رابطه بین مقایسه‌پذیری حسابداری و انحراف از ارزش بنیادی شرکت، رقابت‌پذیری صنعت نقش میانجی بازی می‌کند. نتایج تحلیل‌های تکمیلی با به‌کارگیری رگرسیون عملگر گزینش و انقباض کمترین قدرمطلق (لاسو) جهت سنجش معیار جایگزین برای ارزش بنیادی شرکت و انحراف آن، با یافته‌های اصلی پژوهش همخوانی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Accounting Comparability and Deviation from Firm’s Fundamental Value: The Mediating Role of Industry Competitiveness

نویسنده [English]

  • Abbas Aflatooni
Department of Accounting, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
چکیده [English]

This study aims to investigate the effect of accounting comparability on the deviation of firms’ market value from their fundamental value and to analyze the mediating role of industry competitiveness in this relationship. For this purpose, data from 144 firms listed on the Tehran Stock Exchange during the period 2008-2023 were used, classified into 11 industries. The research findings indicate that an increase in accounting comparability leads to a decrease in the deviation from the firms’ fundamental value. Additionally, the results show that accounting comparability has a positive and significant effect on industry competitiveness, and an increase in industry competitiveness leads to a decrease in the deviation from the firms’ fundamental value. In other words, the research results confirm that industry competitiveness plays a mediating role in the relationship between accounting comparability and the deviation from the firms’ fundamental value. Supplementary analyses using LASSO regression to measure an alternative criterion for the fundamental value and its deviation are consistent with the main findings of the research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accounting Comparability
  • Fundamental Value of Stocks
  • Industry Competitiveness
  • Information Theory
  • Agency Theory
آقایی، محمدعلی و حسن‌زاده، بهروز. (1397). مقایسه‌پذیری حسابداری و تأثیر آن بر کارایی سرمایه‌گذاری. دانش حسابداری، 9(2)، 7-34.
جعفری, علی, گرگانلی, جمادوردی, اشرفی, مجید و نادریان, آرش. (1399). پیامدهای قابلیت مقایسه صورت‌های مالی از دیدگاه سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان با تأکید بر نقش مالکیت نهادی. پیشرفت‌های حسابداری, 12(1), 95-128.
حاجیها, زهره و چناری, حسن. (1398). قابلیت مقایسه‌ی صورت‌های مالی و نگهداشت وجه نقد با تأکید بر جنبه‌های درون‌سازمانی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. پیشرفت‌های حسابداری, 11(2), 83-116.
رحمانیان کوشککی, عبدالرسول و صفار, آرمین. (1402). تاثیر واگرایی عقاید سرمایه گذاران بر قیمت‌گذاری نادرست سهام با توجه به نقش کیفیت اطلاعات مالی و عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه ایران. پیشرفت‌های حسابداری, 15(1), 147-174.
رستمی, وهاب, محمدی, مهدی و کارگر, حامد. (1403). بررسی تجربی تأثیرگذاری قابلیت مقایسه و خوانایی صورت‌های مالی بر اجتناب از قیمت‌گذاری نادرست سهام شرکت‌ها. راهبرد مدیریت مالی, 12(3), 189-212.
زارع, محمد حسن, انصاری سامانی, حبیب و امینیان, مریم. (1401). تأثیر کیفیت اطلاعات مالی بر قیمت‌گذاری نادرست سهام در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی مسائل اقتصاد ایران, 9(2), 105-129.
ظفری, سبحان, فروغی, داریوش و کیانی, غلامحسین. (1398). تأثیر قابلیت مقایسه و ثبات رویه حسابداری بر کیفیت سود: رویکرد متن‌کاوی. مطالعات تجربی حسابداری مالی, 16 (4), 1-30.
فرجی, امید, سجادپور, رضا, رفیعی, مرتضی و برجی, پریسا. (1399). قابلیت مقایسه صورت‌های مالی، رقابت بازار محصول و اجتناب مالیاتی. پژوهش‌های حسابداری مالی, 12(3), 23-44.
گل‌محمدی شورکی, مجتبی و زارع مهرجردی, ابوالفضل. (1400). قابلیت مقایسه اطلاعات حسابداری و تلاش حسابرسی. مطالعات تجربی حسابداری مالی, 18(70), 113-138.
نصیرزاده، فرزانه و صالحی وزیری، سید محسن. (1402). مقایسه‌پذیری حسابداری، کیفیت گزارشگری مالی و کارایی قیمت‌گذاری اقلام تعهدی اختیاری. پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، 15(4)، 55-78.
وقفی, سید حسام و اشکوه, آزاده. (1400). بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر قیمت‌گذاری نادرست سهام با تأکید بر نقش ارتباط سیاسی شرکت. پیشرفت‌های حسابداری, 13(2), 387-419.
هاشمی دهچی, مجید, ایزدی نیا, ناصر و حاجیان نژاد, امین. (1400). تأثیر قابلیت مقایسه صورت‌های مالی بر ارتباط ارزشی سود با تأکید بر عدم شفافیت گزارشگری مالی و ضعف کنترل‌های داخلی. پیشرفت‌های حسابداری, 13(1), 379-409.