اولویت بندی نقش عوامل مؤثر روانشناسی در بازنمایی ذهنی بر توجیه رفتار و فرایند تصمیم‌گیری حسابداران مدیریت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیر گروه حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد دماوند

2 دانشجوی دکترای حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، ایران

3 استادیار حسابداری،گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمین، خمین، ایران

4 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بهشهر، ایران

چکیده

هدف این پژوهش اولویت‌بندی نقش عوامل مؤثر روانشناسی در بازنمایی ذهنی بر توجیه رفتار و فرایند تصمیم‌گیری حسابداران مدیریت است. پژوهش از منظر جهت‌گیری در حوزه پژوهش‌های کاربردی قرار دارد و از نظر فلسفه پژوهش، روش پژوهش از نوع آمیخته است و از لحاظ هدف در زمره پژوهش‌های اکتشافی قرار دارد. در بخش کیفی پژوهش، بر اساس رویکرد تحلیل محتوا به شناسایی عوامل مؤثر روانشناسی بر توجیه رفتار و فرایند تصمیم‌گیری حسابداران پرداخته در سال 1403 شد و پس از کدکذاری و طبقه‌بندی نظریه‌های شناسایی‌شده، الگوی موردنظر شامل 4 نظریه روانشناسی اصلی و 39 نظریه فرعی مرتبط به آنها ارائه شد. در بخش کمی نیز به با نظرسنجی از 10 نفر از خبرگان حوزه حسابداری مدیریت به شیوه دلفی فازی و همچنین با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی و تحلیل سلسله مراتبی، اولویت‌بندی عوامل روانشناسی مؤثر در بازنمایی ذهنی مشخص شد. نتایج اولویت‌بندی نشان داد که به ترتیب عوامل روانشناسی انگیزشی، اجتماعی، شخصیتی و شناختی دارای بیشترین اولویت هستند و در مورد زیر نظریه‌ها نیز تعیین هدف، مقایسه اجتماعی و ناهماهنگی شناختی، بیشترین تأثیر را در بازنمایی ذهنی مؤثر بر توجیه رفتار و عملکرد حسابداران دارد. این نتیجه نشان می‌دهد که حسابداران مدیریت در کنار اینکه اطلاعات موجود را به شیوه‌ای منطقی جستجو می‌کنند، ذهن و رفتار آنها بر رویه‌های حسابداری مؤثر است و تهیه اطلاعات متأثر از تمایلات روان‌شناختی آنهاست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Prioritizing the Role of Effective Psychological Factors in Mental Representation on the Justification of Behavior and the Decision-Making Process of Management Accountants

نویسندگان [English]

  • mohamadhamed khanmohamadi 1
  • mehdi moazeni 2
  • Azar Moslemi 3
  • tahereh Mahmoudian Dastanaee 4
1 director of islamic azad university damavand
2 PhD student in accounting, Islamic Azad University, Khomein branch, Iran
3 Assistant Prof, Accounting Department, Islamic Azad University, Khomein, Iran
4 Assistant Professor of Psychology, Islamic Azad University, Behshahr Branch, Iran
چکیده [English]

Abstract: The purpose of this research is Prioritizing the role of effective psychological factors in mental representation on the justification of Behavior and The Decision-Making Process of Management Accountants. In terms of orientation, the research is applied research; In terms of research philosophy, the research method is a mixed type and in terms of the goal, it is exploratory research. In the qualitative part of the research, based on the content analysis approach, the effective psychological factors on the justification of the behavior and decision-making process of accountants were identified, and after coding and classifying the identified theories, the target model including 4 main psychological theories and 39 related sub-theories was presented. In the quantitative part, the prioritization of psychological factors effective in mental representation was determined by surveying 10 experts in the field of management accounting using the fuzzy Delphi method and also by using the questionnaire of paired comparisons and hierarchical analysis. The prioritization results showed that motivational, social, personality and cognitive psychological factors have the highest priority, and in the case of sub-theories, goal setting, social comparison and cognitive dissonance have the greatest impact on mental representation that is effective in justifying the behavior and performance of accountants. This result shows that management accountants besides searching the available information in a logical way, their mind and behavior are effective on the accounting procedures and the preparation of information is influenced by their psychological tendencies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • management accountingو psychology
  • mental representation
  • justification of behavior and decision making