تاثیر پارانوئید سازمانی بر تقلب در نظام گزارشگری مالی با میانجی‌گری وفاداری سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 مربی گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22099/jaa.2025.49699.2413

چکیده

پارانویید سازمانی به عنوان یک اختلال شخصیتی سبب بدبینی کارکنان سازمان‌ها در قبال فضای شغلی محل کارشان می‌گردد که حاصل آن گرایشات رفتاری غیراخلاقی در سازمان خواهد بود. تقلب حسابداران یکی از مهم‌ترین این گرایشات است که حاصل پسایندهای پارانوئید سازمانی است. هدف مطالعه حاضر، بررسی اثرگذاری پارانوئید سازمانی بر تقلب در گزارشگری مالی با تاکید بر نقش میانجی وفاداری سازمانی به عنوان یکی از مهمترین پسایندهای پارانوئید می‌باشد. پژوهش حاضر از لحاظ شیوه اجرا کمی است. داده‌های جمع‌آوری شده با روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش در قلمرو زمانی سال 1402 شامل حسابداران و مدیران مالی شرکت‌های عضو بورس اوراق بهادار است که با استفاده از روش‌ نمونه‌گیری معادلات ساختاری تعداد 295 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد است. یافته‌های پژوهش نشان داد پارانوئید سازمانی بر تقلب در گزارشگری مالی تاثیر مستقیم و اثرگذاری معکوس بر وفاداری سازمانی دارد و همچنین وفاداری سازمانی بر تقلب در گزارشگری مالی تاثیر معکوس دارد. در نهایت، پارانوئید سازمانی به طور غیرمستقیم و با میانجیگری وفاداری سازمانی بر رفتار متقلبانه حسابداران تاثیرگذار خواهد بود. پسایندهای پارانوئید سازمانی با کاهش وفاداری حسابداران سبب افزایش رفتارهای متقلبانه حسابداران و در نهایت کاهش کیفیت گزارشگری مالی می‌گردد. با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی در این حوزه صورت نگرفته، نتایج پژوهش حاضر ضمن توسعه مبانی نظری، به مدیران و سیاست‌گذاران سازمانی در راستای شناسایی عوامل سازمانی محرک رفتارهای متقلبانه و پیشگیری از وقوع آنها کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of organizational paranoid on fraud in the financial reporting system with the mediation of organizational loyalty

نویسندگان [English]

  • iman zare 1
  • Ali torkzadehmahani 2
  • Mehdi Fazeli 2
1 Associate Professor of Accounting , payame Noor University, Tehran, IRAN
2 Instructor of Accounting , payame Noor University, Tehran, IRAN
چکیده [English]

Organizational paranoid as a personality disorder will cause unethical behavior tendencies in the organization. Cheating of accountants is one of the most important tendencies that is the result of paranoid organizational suffixes. The purpose of this study is to investigate the effect of organizational paranoid on fraud in financial reporting, emphasizing the mediating role of organizational loyalty. The current research is quantitative in terms of implementation method. The collected data has been analyzed by the method of structural equations. The statistical population of the research in the time domain of 1402 includes accountants and financial managers of stock exchange member companies, who were selected using the structural equation sampling method. The research tool is a standard questionnaire. Research findings showed that organizational paranoid has a direct relationship with fraud in financial reporting, organizational paranoid has an inverse effect on organizational loyalty, and organizational loyalty has an inverse relationship with fraud in financial reporting. Finally, organizational paranoid will indirectly influence the fraudulent behavior of accountants through the mediation of organizational loyalty. Organizational paranoid suffixes by reducing the loyalty of accountants cause an increase in the fraudulent behavior of accountants and ultimately reduce the quality of financial reporting. The results of the present research, while developing theoretical foundations, help managers and organizational policy makers in order to identify organizational factors that drive fraudulent behaviors and prevent them from occurring.

کلیدواژه‌ها [English]

  • financial reporting
  • fraud
  • organizational paranoid
  • organizational loyalty