تمرکز مشتری و سرعت تعدیل اهرم: نقش میانجی نوسانات جریان‌های نقد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 محمد امید اخگر: دانشیار گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 شادی حسن‌زاده : استادیار گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 مهناز خیراندیش: کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

تعدیل اهرم در دهه‌های اخیر توجه زیادی را از سوی جامعه دانشگاهی و پژوهشگران به خود جلب نموده است. از عوامل موثر بر تعدیل اهرم شرکت، تمرکز مشتری است. مشتریان عمده، از جمله ذینفعان حیاتی و منبع اصلی درآمد شرکت‌ها هستندکه نقش بسیار مهمی در سودآوری و تصمیمات راهبردی شرکت دارند. هدف این پژوهش بررسی ارتباط میان تمرکز مشتری با سرعت تعدیل اهرم و تأثیر نقش میانجی نوسانات جریان‌های نقد در این ارتباط است. به ‌منظور آزمون و تحلیل فرضیه‌ها، از داده‌های پنلی 113 شرکت عضو بورس اوراق بهادار در دوره زمانی 1389 الی 1402 و رگرسیون چند گانه GLS استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که تمرکز مشتری بر سرعت تعدیل اهرم تأثیر مثبت و معناداری دارد و نوسانات جریان‌های نقد می‌تواند در ارتباط میان تمرکز مشتری و سرعت تعدیل اهرم نقش میانجی داشته باشد. در شرکت‌های دارای تمرکز مشتری بالا به دلیل حفظ مشتریان و ارزش شرکت، تعدیل اهرم منجر به بهتر شدن شهرت شرکت و رسیدن به اهرم بهینه می‌شود. مطابق با نتایچ پژوهش حاضر، نوسانات جریان‌های نقد دارای نقش میانجی معنادار در ارتباط میان تمرکز مشتری و سرعت تعدیل اهرم بوده و تمرکز مشتری بر سرعت تعدیل اهرم از طریق افزایش نوسانات جریان‌های نقدی تأثیر می‌گذارد. شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران می‌توانند توجه ویژه به تأثیر تمرکز مشتری بر ساختار سرمایه، عوامل تعیین‌کننده سرعت تعدیل اهرم و نقش نوسانات جریان‌ نقد و در نهایت تصمیم‌های بازار سرمایه داشته باشند. یافته‌های پژوهش نقش حیاتی مشتریان را به عنوان ذینفعان کلیدی در تصمیم‌گیری‌های ساختار سرمایه، برجسته می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Customer Concentration and Leverage Adjustment Speed: The Mediating Role of Cash Flow Volatility

نویسندگان [English]

  • mohamad omid akhgar 1
  • shadi hasanzadeh 2
  • mahnaz kheirandish 3
1 Mohammad Omid Akhgar: Associate Professor of Accounting Department, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Shadi Hasanzadeh: Assistant Professor, Department of Accounting, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 Mahnaz Kheirandish: Master of Accounting, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Leverage adjustments have attracted much attention from the academic community and studies in recent decades. One of the factors affecting the adjustment of the company's leverage is customer concentration. Major customers are among the vital stakeholders and the primary source of income of the companies, which play a vital role in the profitability and strategic decisions of the company. The purpose of this study is to investigate the relationship between customer and leverage adjustment speed and the mediating role of cash flow volatility in this relationship. In order to test and analyze the hypotheses, the panel data of 113 companies are members of the stock exchange from 2010 to 2024 and GLS multiple regression were used. The findings of the study showed that customer Concentration has a positive and significant effect on the speed of lever adjustment and cash flow volatility can play a mediating role in the relationship between customer Concentration and the speed of leverage adjustment speed. In companies with high customer Concentration due to customer retention and company value, leverage adjustment leads to better company reputation and reaching optimal leverage. According to the results of this study, cash flow volatility have a significant mediating role in the relationship between customer Concentration and leverage adjustment speed and customer Concentration affects the leverage adjustment speed by increasing cash flow volatile. Companies and investors can pay special attention to the effect of customer Concentration on capital structure, factors determining the speed of leverage adjustment .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cash Flow Volatility
  • Customer Concentration
  • Financial Leverage
  • Leverage Adjustment Speed
افلاطونی، عباس؛ حسین، تمجیدی؛ شکوری‌نسب، نیما. (1400). تأثیر اعتبار تجاری بر سرعت تعدیل اهرم. دانش حسابداری، 12 (3): 29 -48.
افلاطونی، عباس؛ منصوری، کفسان؛ وزلقی، حسن. (1403).  لحن گزارش مدیریت و سرعت تعدیل اهرم. مجله دانش حسابداری، 15 (1): 83-101.
امینی فرد، زینب؛ صالحی، مهدی. (1398). تأثیر تمرکز مشتری بر پاداش مدیران در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری و منافع اجتماعی، 9(1): 121-140.
برومند، نفیسه؛ باقری، مرتضی؛ نریمانی، رسول. (1401). نقش توانایی مدیریت در تمرکز مشتری و عملکرد شرکت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین، 6 (21): 458 -470.
خالد عزیز، عبدالله؛ زواری رضایی، اکبر و حیدری، مهدی. (1403). نقش حسابداری محافظه‌کارانه در افزایش سرعت تعدیل اهرم مالی در مواجهه با ریسک سقوط قیمت سهام.  مدیریت دارایی و تامین مالی. 4 (19): 60-45.
خدادادی، ولی؛ ویسی، سجاد؛ چراغی‌نیا، علی. (1396). ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﻣﺸﺘﺮی و ﺣﻖاﻟﺰﺣﻤﻪ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲ. داﻧﺶﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﺎﻟﻲ، 4 (1). 45-60.
رستمی، وهاب؛ مهرآور، مهدی؛ کارگر، حامد. (1401). تأثیر مدیریت ریسک بر سرعت تعدیل اهرم مالی در مراحل چرخه عمر شرکت‌ها. پیشرفت‌های حسابداری، 14(1)، 59-88.
رضایی، فرزین؛ نصیری، ناصر؛ حقیق، ناصر. (1399). سودمندی درجه تمرکز بازار در پیش بینی بازده سهام گروه‌های صنعتی. بورس اوراق بهادار تهران،  مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 20(62): 61-89.
شیبانی تذرجی، عباس؛. خدامی پور، احمد؛  پورحیدری، امید. (1397). بررسی تأثیر تمرکز مشتری براجتناب مالیاتی با در نظر گرفتن سهم بازار شرکت. فصلنامه بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 25(2): 215-232.
صالحی، مهدی؛ رستمی، وهاب؛ کارگر، حامد. (1402). تأثیر واگرایی عقاید سرمایه‌گذاران
       بر سرعت تعدیل اهرم مالی به سمت اهرم بهینه. مجله پیشـرفتهای حسـابداری دانشگاه شیراز، 15 (84)، 209-226.
صفا، مژگان؛ قاضی، سید رضا؛  ندا حسامی. (1399). ارتباط تمرکز مشتری و اجتناب مالیاتی با نقش تعدیل‌کننده توانایی مدیران. حسابداری و منافع اجتماعی، 10(1)، 91-113.
عباس زاده، محمدرضا؛ لاری دشت بیاض، محمود و پوریوسف، اعظم. (1401). مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی بیشتر، سرعت تعدیل اهرم کمتر: یک واقعیت؟ راهبرد مدیریت مالی. 10(4)، 103-124.
کردستانی، غلامرضا؛ عباسی، عبدالاحد. (1393).  بررسی تاثیر تمرکز مشتری بر عملکرد شرکت.  فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت دارایی و تامین مالی، 2 (3): 21-23.
محسنی ملکی رستاقی، بهرام؛ داداشی، ایمان؛ شفیعی کاخکی، مریم؛ قائمیان، عاطفه. (1401). تاثیر طبقات جریان وجوه نقد بر سرعت ساختار سرمایه. فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری، 13 (50): 391-411 .
مرادی، مهدی؛ دلدار، مصطفی؛ صابرماهانی، معصومه. (1397). تأثیر تمرکز بر مشتری بر سیاست پرداخت سود سهام شرکت. راهبرد مدیریت مالی.  24 (1). 94-71.