تأثیر هویت سازمانی مدیران بر شکاف هزینه‌ نمایندگی شرکت‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد نور،دانشگاه آزاد اسلامی،نور،ایران

2 استادیار گروه حسابداری ، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، نور، ایران.

3 دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز ،دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرگز، ایران.

چکیده

براساس ماهیت اهداف واحدهای تجاری مبنی بر دستیابی به نقطه‌ی اشتراک تأمین منافع سرمایه‌گذاران، جهت تداوم رقابت در بازارهای مالی، می‌بایست ویژگی‌های رفتاری مدیران را از منظر هویت مورد بررسی قرار داد. زیرا بسته به ارزش‌های منبعث از رعایت حقوق ذینفعان و پاسخگویی به ارزش‌های اجتماعی است که هویت مدیران در درون شرکت‌ها می‌تواند باهدف حرکت در مسیر حداکثرسازی ثروت سهامداران، شکاف هزینه‌های نمایندگی را کاهش دهد. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر هویت سازمانی مدیران بر شکاف های هزینه‌ نمایندگی شرکت‌ها می‌باشد. این مطالعه به لحاظ ماهیت روش شناسی ترکیبی است، به طوریکه ابتدا از طریق غربالگری محتوایی سیستماتیک اقدام به به شناسایی ابعاد هویت سازمانی مدیران و زمینه‌های شکاف هزینه‌ نمایندگی شرکت‌ها نموده است و سپس با بسط ابعاد شناسایی شده در قالب یک پرسشنامه محقق ساخت، در بخش کمّی اقدام به آزمون فرضیه نمود. فرآیند مورد استفاده در این بخش تمرکز بر تحلیل حداقل مربعات جزئی (PLS) می‌باشد. نتایج پژوهش نشان داد، هویت سازمانی مدیران بر زمینه‌های شکاف هزینه نمایندگی شرکت‌ها تأثیر منفی و معناداری دارد. این نتیجه اذعان کننده ی این موضوع است که محورهای تحریک کننده‌ی هویت سازمانی مدیران، ضمن ارتقاء سطح استانداردسازی رفتاری و عملکردی شرکت در برابر ذینفعان به دلیل کاهش هزینه‌های نمایندگی، بستر مناسبی برای ارتقاء اعتماد اجتماعی به شرکت را در یک بازار رقابتی توسعه می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effect of the manager organizational identity on the agency cost gap of firms

نویسندگان [English]

  • behdad goshtasbi 1
  • javad ramezani 2
  • mehdi safari gerayli 3
  • MAHDI KHALILPOUR 2
1 PH.D Student in Accounting, Nour Branch, Islamic Azad University, Nour, Iran.
2 Assistant Professor Department of Accounting, Nour Branch, Islamic Azad University, Nour, Iran.
3 Associate Professor Department of Accounting, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargaz, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research is effect of the managers organizational identity on the agency cost gap of firms. In this study, which is considered a combination in terms of data collection, first, through a systematic content screening, it was done to identify the dimensions of the organizational identity of the managers and the areas of the gap in the representation cost of the companies by expanding the dimensions identified in the form of a researcher's questionnaire, in the quantitative part, the hypothesis will be tested. The process used in this section focuses on Partial Least Squares (PLS) analysis. The results of the research indicate the confirmation of the negative effect of the organizational identity of the managers on the areas of the agency cost gap of the companies. In fact, the obtained result shows that the stimulating axes of the organizational identity of the managers, while improving the level of behavioral and functional standardization of the company in front of the stakeholders due to the reduction of agency costs, develops a suitable platform for promoting social trust in the company in a competitive market.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Identity
  • Agency Cost
  • Systematic Evaluation
اسکندری، رامین، کردستانی، غلامرضا. (1403). هزینه‌های نمایندگی و ارتباط ریسک درماندگی مالی با ریسک سقوط قیمت سهام، راهبرد مدیریت مالی، 12(2): 87-112.
السدی، زینه، فروغی، داریوش، هاشمی، سید عباس. (1401). تأثیر چسبندگی هزینه بر ارزش شرکت با در نظر گرفتن هزینه تعدیل منابع و مشکلات نمایندگی، پیشرفت‌های حسابداری: 14(2): 39-64.
امینی، علیرضا، احمدی‌زهرانی، مریم. (1399). تأثیر رهبری راهبردی-خدمتگزار بر آوا و عجین‌شدگی شغلی کارکنان با درنظرگرفتن نقش تعدیل‌گر و میانجی هویت‌ سازمانی، مطالعات رفتار سازمانی، 9(2): 219-248.
آقاباباپور دهکردی، طاهره، نصراصفهانی، علی. (1392). بررسی رابطه هویت سازمانی با سکوت سازمانی کارکنان مورد مطالعه کارکنان دانشگاه اصفهان، جامعه شناسی کاربردی، 24(4): 139-162.
بذرافشان، وجیهه، بذرافشان، آمنه، صالحی، مهدی. (1397). بررسی تأثیر خودشیفتگی مدیران بر کیفیت گزارشگری مالی، بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 25(4): 457-478
عبداللهی، احمد، ریاحی، فاطمه، رضائی‌پیته‌نوئی، یاسر. (1399). بررسی نقش تعدیل کنندگی هویت سازمانی بر رابطه بین پاداش مدیران مالی و دستکاری سود، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 5(۱۰): ۲۳۰-۲۰۱
عربشاهی‌کریزی، احمد، نظرپور، فاطمه. (1399). بررسی تأثیر رهبری خدمت گزار بر هویت سازمانی باتوجه به نقش تعدیلگری هوش معنوی (مورد مطالعه: کارکنان اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ مشهد)، نشریه مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، 9(۱): ۱۱۵-۱۴۵
قلی‌پور، آرین، پورعزت، علی‌اصغر، محمدی، فرشته. (1390). تبیین عوامل درون سازمانی و برون سازمانی مؤثر بر ساخت سازمانی هویت در سازمان‎های دولتی، مدیریت دولتی، 3(7): 149-166.
مرفوع، محمد، حسن‌زاده‌دیوا، سیدمصطفی. (1399). مدیریت سود؛ رفتارهای فرصت‌طلبانه، مکانیزم نظارتی و درماندگی مالی، پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، 12(48): 43-70.
مهدی، محمد، وظیفه، زهرا، تهرانی، رضا، میرلوحی، سیدمجتبی. (1399). ارائه مدلی برای تبیین ریسک سقوط قیمت سهام با نقش میانجی هزینه نمایندگی، پیشرفت‌های حسابداری، 12(2): 321-350.
وکیلی‌فرد، حمیدرضا، عربی، مهدی، حسن‌پور، شیوا. (1393). نقش رفتارهای فرصت‌طلبانة مدیران در انحراف سودهای پیش‌بینی شده، بررسی‌های حسابداری، 1(4): 81-95.