تأثیر هویت سازمانی مدیران بر شکاف هزینه‌ نمایندگی شرکت‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ایران

2 گروه حسابداری ، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، نور، ایران.

3 گروه حسابداری، واحد بندرگز ،دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرگز، ایران.

4 استادیار گروه حسابداری ، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، نور، ایران.

10.22099/jaa.2025.51113.2448

چکیده

براساس ماهیت اهداف واحدهای تجاری مبنی بر دستیابی به نقطه‌ی اشتراک تأمین منافع سرمایه‌گذاران، جهت تداوم رقابت در بازارهای مالی، می‌بایست ویژگی‌های رفتاری مدیران را از منظر هویت مورد بررسی قرار داد. زیرا بسته به ارزش‌های منبعث از رعایت حقوق ذینفعان و پاسخگویی به ارزش‌های اجتماعی است که هویت مدیران در درون شرکت‌ها می‌تواند باهدف حرکت در مسیر حداکثرسازی ثروت سهامداران، شکاف هزینه‌های نمایندگی را کاهش دهد. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر هویت سازمانی مدیران بر شکاف های هزینه‌ نمایندگی شرکت‌ها می‌باشد. این مطالعه به لحاظ ماهیت روش شناسی ترکیبی است، به طوریکه ابتدا از طریق غربالگری محتوایی سیستماتیک اقدام به به شناسایی ابعاد هویت سازمانی مدیران و زمینه‌های شکاف هزینه‌ نمایندگی شرکت‌ها نموده است و سپس با بسط ابعاد شناسایی شده در قالب یک پرسشنامه محقق ساخت، در بخش کمّی اقدام به آزمون فرضیه نمود. فرآیند مورد استفاده در این بخش تمرکز بر تحلیل حداقل مربعات جزئی (PLS) می‌باشد. نتایج پژوهش نشان داد، هویت سازمانی مدیران بر زمینه‌های شکاف هزینه نمایندگی شرکت‌ها تأثیر منفی و معناداری دارد. این نتیجه اذعان کننده ی این موضوع است که محورهای تحریک کننده‌ی هویت سازمانی مدیران، ضمن ارتقاء سطح استانداردسازی رفتاری و عملکردی شرکت در برابر ذینفعان به دلیل کاهش هزینه‌های نمایندگی، بستر مناسبی برای ارتقاء اعتماد اجتماعی به شرکت را در یک بازار رقابتی توسعه می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effect of the manager organizational identity on the agency cost gap of firms

نویسندگان [English]

  • behdad goshtasbi 1
  • javad ramezani 2
  • mehdi safari gerayli 3
  • MAHDI KHALILPOUR 4
1 iran
2 accounting, faculty member of islamic azad university, nour, iran
3 Department of accounting, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargaz, Iran
4 Assistant Professor and Faculty Member of Noor Branch
چکیده [English]

The purpose of this research is effect of the managers organizational identity on the agency cost gap of firms. In this study, which is considered a combination in terms of data collection, first, through a systematic content screening, it was done to identify the dimensions of the organizational identity of the managers and the areas of the gap in the representation cost of the companies by expanding the dimensions identified in the form of a researcher's questionnaire, in the quantitative part, the hypothesis will be tested. The process used in this section focuses on Partial Least Squares (PLS) analysis. The results of the research indicate the confirmation of the negative effect of the organizational identity of the managers on the areas of the agency cost gap of the companies. In fact, the obtained result shows that the stimulating axes of the organizational identity of the managers, while improving the level of behavioral and functional standardization of the company in front of the stakeholders due to the reduction of agency costs, develops a suitable platform for promoting social trust in the company in a competitive market.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Identity
  • Agency Cost
  • Systematic Evaluation