طراحی الگوی عوامل موثر بر آگاهی بخشی قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، حسابداری، دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد واحد کاشان، ایران.

2 استادیار، گروه حسابداری، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران.

3 استادیار، گروه مالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران.

10.22099/jaa.2024.47586.2339

چکیده

هدف:بورس اوراق بهادار اصلی‌ترین مرکز برای مبادلات سرمایه‌ای در ایران می‌باشد و کارآیی این نهاد مستلزم تصمیم‌گیری درست عوامل موجود است. سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل، مهمترین گروه فعال در این بازار هستند، تصمیم‌گیری مناسب آنها بر پایه اطلاعات صحیح مخصوصاً در ارتباط با آگاهی دهندگی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار در زمینه هدایت سرمایه‌ها است بنابراین شناسایی عوامل موثر بر آگاهی بخشی اعلان قیمت سهام حائز اهمیت است.

روش:در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و بررسی متون و پیشینه تجربی همچنین بهره گیری از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 17 نفر از خبرگان پژوهش، الگوی حاضر طراحی شد. براساس رویکرد پژوهش 8 مقوله اصلی، 41 مفهوم و 94 کد استخراج گردید. بر این اساس مدیران و سیاستمداران باید ابتدا شناخت و آگاهی دقیقی از عوامل موثر بر آگاهی بخشی اعلان قیمت سهام را بدست آورند.

یافته:در این پژوهش، الگوی عوامل موثر بر آگاهی بخشی اعلان قیمت سهام ارائه شد. از آنجا که تاکنون مدل جامعی برای شناسایی عوامل موثر بر آگاهی بخشی قیمت سهام ارائه نشده است، نتایجی که بدست آماده می تواند برای گروه هایی همچون مدیران شرکت های سرمایه گذاری، مدیران بازار سرمایه ، مدیران واحد های تجاری و تحلیلگران مالی و پژوهشگران مفید می باشد.

نتیجه گیری:تصمیمات مدیران و سرمایه گذاران مبتنی بر آگاهی از اطلاعات قیمت سهام است؛ بنابراین ضروری است این آگاهی بخشی و عوامل موثر بر آن مورد توجه پژوهشگران و متولیانِ اجرایی حوزه ی مالی قرار گیرد..

واژگان کلیدی:آگاهی بخشی قیمت سهام،سرمایه گذاران، بورس اوراق بهادار، تحلیل محتوای کیفی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model of factors influencing Stock price informativeness in companies listed on the Tehran Stock Exchange

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hossein Ramezani zare 1
  • meysam arabzadeh 2
  • ali namaki 3
  • mohamamad alipor 4
1 Ph.D. Candidate accounting, Accounting Department, Kashan Branch, Islamic Azad University, kashan, Iran
2 Assistant Prof accounting, Accounting Department, Kashan Branch, Islamic Azad University, kashan, Iran
3 Assistant Prof, Department of Finance, Faculty of Management, University of Tehran, Iran
4 Assistant Prof Accounting , Accounting Department, Khalkhal Branch, Islamic Azad University, Khalkhal,, Iran
چکیده [English]

Abstract

Objective:Tehran Stock Exchange is considered the most important and main center for capital exchanges in Iran, and the efficiency of this institution requires the correct decision-making of the factors present in it. Potential and actual investors are the most important active group in this market, their appropriate decision-making is based on correct information. And the timing is especially related to the awareness of stock prices in Tehran Stock Exchange in the field of directing funds.

Method:In this research, using the qualitative content analysis method and the review of texts and empirical background, as well as the use of semi-structured interviews with 17research experts, the present model was designed. Based on the research approach, 8main categories, 41concepts and 94codes were extracted. Based on this, managers and politicians should first gain a detailed knowledge of the factors influencing the awareness of stock price announcements and then, based on the identified effective factors, apply effective strategies in order to be able to make informed decisions in the capital market.

Findings: In this research, the model of factors affecting the awareness of stock price announcements was presented. Since a comprehensive model not been presented so far to identify the factors influencing stock price awareness.

Conclusion:The decisions of managers and investors are based on the knowledge of stock price information; Therefore, it is necessary to bring this awareness and the factors affecting it to the attention of researchers and executives in the financial field.

Keywords: Stock price informativeness, investors, stock exchange, qualitative content analysis

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Stock price informativeness
  • investors
  • stock exchange
  • qualitative content analysis