تحلیل تاثیر احساسات سرمایه‌گذاران بر نوسان‌پذیری بازده سبد شرکت‌های با ویژگی‌های قیمت‌گذاری متضاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22099/jaa.2024.48737.2380

چکیده

هدف این پژوهش تحلیل تاثیر احساسات سرمایه‌گذاران بر نوسان‌پذیری بازده سبد شرکت‌های با مشخصه قیمت‌گذاری دشوار نسبت به شرکت‌های متضاد آنها بوده است. عدم تقارن اطلاعاتی منجر به اختلاف نظر در مورد قیمت‌گذاری می‌شود. شرکت‌های با قیمت‌گذاری دشوار، شرکت‌هایی هستند که امکان تعیین درست قیمت آنها وجود ندارد. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران نسبت به سهام این شرکتها بیشتر درگیر جو احساسی شوند. به همین منظور سه فرضیه مرتبط طراحی گردید. نمونه ای شامل 173 شرکت از بورس اوراق بهادار تهران در بازه 1392 تا 1402 انتخاب گردید و از طریق تشکیل سبد سهام و با انجام رگرسیون‌های سری زمانی و با داده‌های ماهانه فرضیه‌ها بررسی گردید. از سه ملاک برای تعیین شرکت‌های با مشخصه قیمت‌گذاری دشوار شامل اندازه، نسبت ارزش دفتری به بازار و عدم نقدشوندگی استفاده شد. یافته‌های حاصل از تحلیل مدل‌های رگرسیونی چند متغیره نشان داد احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر نامتقارن بر نوسان‌پذیری بازده سبد شرکت‌های با مشخصه قیمت‌گذاری دشوار و شرکت‌های متضاد داشته است. به‌طوری‌که معیارهای نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و عدم نقدشوندگی، تاثیر احساسات بر سبد شرکت‌های با قیمت‌گذاری دشوار را بیشتر از شرکت‌های متضاد نشان می‌دهد در حالی که معیار اندازه، این تاثیر را برای سبد شرکت‌های با قیمت‌گذاری متضاد بیشتر از شرکت‌های با قیمت‌گذاری دشوار نشان می‌دهد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حداقل برای شرکت‌های با عدم نقدشوندگی بالا و نسبت ارزش دفتری به بازار بالا، احساسات سرمایه‌گذاران بر نوسان‌پذیری بازده تاثیر مضاعف دارد و سرمایه‌گذاران باید با احتیاط و با در نظر گرفتن جو احساسی در معاملات این‌گونه سهام مشارکت نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the effect of investors' sentiments on the volatility of portfolio returns of companies with contrasting pricing characteristics

نویسندگان [English]

  • Amin hajiannejad 1
  • Hadi Amiri 2
  • Keyvan Mardani Boldaji 1
1 Department of Accounting, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Department of Economics, Faculty of administrative sciences and economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to analyze the impact of investors' sentiments on the volatility of portfolio returns of companies with difficult pricing characteristics compared to their opposite companies. Information asymmetry leads to disagreements about pricing. Companies with difficult pricing are companies that, is not possible to determine their price correctly. Investors are expected to be more involved in the emotional climate than the shares of these companies For this purpose, hypotheses were designed. A sample of 173 companies was selected from the TSE in 2011 and 2023 and the hypotheses were investigated through the formation of a stock portfolio with monthly data. Three criteria were used to determine companies with difficult pricing characteristics, including size, book-to-market ratio, and illiquidity. The findings showed that investors' sentiments had an asymmetric effect on the volatility of portfolio returns of companies with difficult pricing characteristics and conflicting companies. So that the measures of the ratio of book value to market value and illiquidity show the effect of emotions on the portfolio of companies with difficult pricing more than the opposite companies, while the size measure shows this effect for the portfolio of companies with opposite pricing more than the companies with difficult pricing. . Therefore, it can be concluded that at least for companies with high illiquidity and high book value to market ratio, investors' emotions have a double effect on yield volatility, and investors should be cautious and take into account the emotional atmosphere in the trading of such stocks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Returns'؛ volatility
  • investor sentiments
  • information asymmetry
  • difficult pricing