تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی: نقش تعدیل‌کننده احساسات سرمایه‌گذار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 عضو هیئت علمی-استادیار گروه حسابداری دانشگاه یزد

3 دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی مالی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی و نقش تعدیل‌کننده احساسات سرمایه‌گذار با استفاده از ابعاد پنج‌گانه مسئولیت اجتماعی شامل منابع انسانی، مسئولیت‌های جامعه، محصولات و خدمات، مشتریان و انرژی سنجیده شد. 737 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1395 تا 1402 انتخاب و با روش حذف سیستماتیک، تعداد 179 شرکت به‌عنوان نمونه نهایی برآورد شد. داده‌ها از طریق سند کاوی گردآوری و با نرم‌افزار ایویوز و مدل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکت‌ها رابطه مثبت و معنادار دارد و احساسات سرمایه‌گذار، اثر مسئولیت اجتماعی را تقویت می‌کند. ایجاد روابط مناسب با سرمایه‌گذاران می‌تواند عملکرد مالی شرکت‌ها را بهبود بخشد و اعتماد آنان را در سرمایه‌گذاری افزایش دهد. شرکت‌هایی که فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی بالایی دارند، با ایجاد حس خوش‌بینی در سرمایه‌گذاران، می‌توانند نسبت به رقبای خود که کمتر به این فعالیت‌ها می‌پردازند، برتری و مزیت رقابتی کسب کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of Corporate Social Responsibility on Financial Performance: The Moderating role of Investor Sentiments

نویسندگان [English]

  • Maedeh El-Sadat Shaker Ardakani 1
  • Mohammad Mahdi Bozorg 3
1 Master of Accounting, Yazd University, Yazd, Iran
2
3 PhD. student in Finance-Financial Engineering, Yazd university, Yazd, Iran
چکیده [English]

This study examines the impact of corporate social responsibility (CSR), across human resources, community responsibilities, products and services, customer orientation, and energy efficiency, on financial performance, and the moderating role of investor sentiment. Data from 179 firms, systematically sampled from 737 companies listed on the Tehran Stock Exchange from 2016 to 2023, were analyzed using multivariate regression in EViews software. Findings show that CSR positively affects financial performance, with investor sentiment enhancing this relationship. Strong investor relationships improve financial outcomes and trust in investment decisions. Firms with robust CSR activities foster investor optimism, gaining a competitive advantage over less engaged rivals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate social responsibility
  • financial performance
  • investor sentiment
  • competitive advantage
  • social performance
احمدی لنگری، سیدحسین و خوزین، علی (1400). تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بر عملکرد مالی، ثبات مالی و شمول  مالی در بخش بانکی ایران، فصلنامه تحلیل بازار سرمایه، 1(3)، 188-152.
 امیری، سید خسرو و وکیل­زاده روح الامینی، مجتبی (1393). تاثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت‌ها، کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی، تهران. https://civilica.com/doc/325495
امیری، علی، شهابی، صالح، روستا، عباس و اسماعیلی، مختار (1399). تاثیر مسئولیت­پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی با نقش واسطه­ای فعالیت­های سیاسی شرکت در مجتمع گاز پارس جنوبی، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(44)، 39-15.
پورعلی، محمدرضا و حجامی، محدثه (1393). بررسی رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی و مالکیت نهادی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 3(10)، 150-135.
تهرانی، رضا، عباسیان، عزت­اله، میرلوحی، سید مجتبی و بیاتی، حسین (1400). اثر احساس سرمایه‌گذار و رفتار معاملاتی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بر بازده مازاد سهام در بورس اوراق بهادار تهران در قالب مدل 8 عاملی، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 52، 26-5.
جعفرپور ایناللو، هومن، نخعی، حبیب اله و طالب­نیا، قدرت الله (1402). بررسی تاثیر معیارهای مدیریت محیطی مسئولیت اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت‌های تولیدی با تاکید بر معیارهای مالی نوین در حسابداری، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 12(3)، 342-323.
حساس یگانه، یحیی، سهرابی، حسینعلی و غواصی کناری، محمد (1399). ارتباط گزارشگری مسئولیت اجتماعی با ارزش شرکت، پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، 12(45)، 20-1.
حسینی، سیدعلی و مرشدی، فاطمه (1398). تاثیر احساسات سرمایه‌گذاران بر پویایی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، 11(44)، 22-1.
حیدری کرد زنگنه، غلامرضا، نو روش، ایرج و جعفری، محمدحسن (1396). مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله اقتصادی، ش 3 و 4، 78-53.
رجبی، مریم و قجربیگی، مهسا (1400). واچینی رابطه پیچیده میان عملکرد زیست محیطی و عملکرد مالی، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال 5، ش 69، جلد 8، 114-95.
رشیدی، محسن و حسینی، حنیف (1401). تاثیر احساسات سرمایه‌گذاران بر فعالیت­های مسئولیت اجتماعی شرکت، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، حسابداری و منافع اجتماعی، 12(3)، 192-171.
رضایی کلیدبری، حمید رضا، داوری، علی، پور ناصرانی، امیر و محمدی آلمانی، امین (1392). تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت و آگاهی محیطی بر ارتقای سرمایه فکری سبز (مورد مطالعه: واحدهای صنعتی فعال در شهر صنعتی رشت)، چشم انداز مدیریت دولتی، 4(15).
رضائی پیته نوئی، یاسر، غلامرضا پور، محمد، امیر نیا، نرجس و کاظمی، سید پوریا (1400). راهبرد تجاری و افشای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت، دانش حسابداری، 12(2)، پیاپی 45، 86-67.
زارع بهنمیری، محمدجواد، نظری شمس­آباد، احمد و بیکی، نیلوفر (1401). مسئولیت­پذیری اجتماعی و احساسات سرمایه‌گذاران با رویکرد معادلات همزمان، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، حسابداری و منافع اجتماعی، 12(1)، 114-91.
سبزعلی پور، فرشاد، آقایی، محمدعلی، آذر، عادل و سپاسی، سحر (1399). ارائه مدل اقتضایی تاثیر ساختار هیات مدیره بر کیفیت سود: رویکرد معادلات ساختاری، پژوهش‌های تجربی حسابداری، 10(37)، 125-99.
ستایش، محمدحسین و شمس­الدینی، کاظم (1395). بررسی رابطه­ی بین گرایش احساسی سرمایه‌گذاران و قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله پیشرفت­های حسابداری دانشگاه شیراز، 8(1)،  (پیاپی 3/70)، 125-103.
شمس­الدینی، کاظم، نعمتی، میثم و عسکری شاهم آباد، مهدی (1401). ارائه مدلی به­منظور توسعه مسئولیت­اجتماعی شرکت‌ها، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، حسابداری و منافع اجتماعی، 12(1)، 156-116.
صنوبر، ناصر، خلیلی، مجید و ثقفیان، حامد (1389). بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکت‌ها، فصلنامه علمی پژوهشی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 2(4)، 52-28.
عرب، روح اله، حسینی، سیده زهرا و غلامرضا پور، محمد (1400). بررسی رابطه بین قدرت مدیرعامل و اهرم مالی شرکت، فصلنامه راهبرد مدیریت مالی، 9(3)، پیاپی 34، 140-123.
غفاری فرد، محمد و زاهدی، جمشید (1398). انتخاب شاخص­های راهبردی و ارزیابی عملکرد مالی شرکت‌ها با استفاده از روش تحلیلی سلسله مراتبی فازی و تاپسیس ( مطالعه موردی: صنایع شیمیایی در بورس اوراق بهادار تهران)، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 44، 144-125.
فخری قورمیک، جواد، انواری رستمی، علی اصغر، منطقی، خسرو و باغبان، مهدی (1393). بررسی رابطه نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام و چولگی بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران، کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، 1.
فرح­آبادی، مسعود و حیدرپور، فرزانه (1401). تاثیر جهت­گیری محیط زیست بر عملکرد مالی با تاکید بر اثرات مدیریت سبز تامین­کننده و سرمایه ارتباطی، قضاوت و تصمیم­گیری در حسابداری و حسابرسی، 1(1)، 89-67.
کردستانی، غلامرضا، قادر زاده، سید کریم و حقیقت، حمید (1397). تاثیر افشای مسئولیت اجتماعی بر معیارهای حسابداری، اقتصادی و بازار ارزیابی عملکرد شرکت‌ها، پیشرفت‌های حسابداری (علوم اجتماعی و انسانی شیراز)، 10(1)، پیاپی 3/74، 217-187.
کیوانلو، احسان، بابائی، علیرضا و بابائی، محمد (1394). رابطه بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، ماهنامه بورس.
گل ارضی، غلامحسین و پیری، سلیمه (1401). بررسی تاثیر تصمیمات احساسی سرمایه‌گذاران بر وقوع بحران در بورس اوراق بهادار تهران، راهبرد مدیریت مالی، 9(37)، 116-99.
معصومی، مصطفی و ثابت فر، پویا (1395). بررسی رابطه بین نسبت­های بدهی و سودآوری شرکت‌ها، کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21، دوره دوم برگزاری.