TY - JOUR ID - 2858 TI - رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات حسابداری JO - پیشرفت‌های حسابداری JA - JAA LA - fa SN - 2008-9988 AU - نمازی, محمد AU - رضایی, غلامرضا AU - ممتازیان, علیرضا AD - Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 2 SP - 131 EP - 166 KW - رقابت در بازار محصول KW - کیفیت اقلام تعهدی KW - کیفیت افشاء KW - شاخص هرفیندال هیرشمن DO - 10.22099/jaa.2015.2858 N2 - هدف اصلی این مقاله، بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات مالی شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به­همین منظور، از شاخص­های هرفیندال هیرشمن، لرنر و لرنر تعدیل شده به عنوان معیارهای رقابت در بازار محصول استفاده شده است. هم­چنین، کیفیت اطلاعات مالی نیز از دو جنبه کیفیت اقلام تعهدی (کیفیت سود) و کیفیت افشاء بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش را 73 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می­دهد، که در طی سال­های 1382 تا 1391 بررسی شده است. از تحلیل آماری رگرسیون خطی چند متغیره و تحلیل واریانس برای آزمون فرضیه­های پژوهش استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان می­دهد که به طور کلی بین شاخص­های رقابت در بازار محصول و معیارهای کیفیت اطلاعات مالی رابطه مستقیم معناداری وجود دارد. بنابراین، نتایج پژوهش نشان داد که رقابت در بازار محصولات به­عنوان یکی از عوامل مهم در تصمیم­های افشای داوطلبانه مدیران، نقش بسزایی ایفا می­کند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس نیز نشان داد که بین میانگین شاخص­های کیفیت اطلاعات مالی و رقابت در بازار محصولات در صنایع مختلف تفاوت معناداری وجود دارد. UR - https://jaa.shirazu.ac.ir/article_2858.html L1 - https://jaa.shirazu.ac.ir/article_2858_787b5b1d22cd760ddd3f5244b58803d8.pdf ER -