پیشرفتهای حسابداری
2008-9988
2716-9626
10
1
2018
08
23
چرخه عمر شرکت، ریسکپذیری و احساسات سهامداران: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران
1
29
FA
محمد علی
آقائی
0000-0001-9391-727x
دانشیارگروه حسابداری ،دانشگاه تربیت مدرس
aghaeim@modares.ac.ir
محمد
نوروزی
0000-0002-0480-6277
کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز
norouzi.mohammad65@yahoo.com
مرتضی
بیات
دانشجوی دکتری حسابداری،دانشگاه تربیت مدرس
shahenbayat@yahoo.com
محمد
محب خواه
کارشناس ارشد حسابداری ،دانشگاه خوارزمی تهران
mohamadmohebkhah@yahoo.com
10.22099/jaa.2018.27432.1647
یکی از ویژگیهای اقتصادی بارز شرکتها چرخه عمر میباشد. طبق تئوری چرخه عمر، اهمیت شاخصهای ریسک و عملکرد طی مراحل چرخه عمر متفاوت میباشد. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر چرخه عمر و احساسات سهامداران بر ریسکپذیری میپردازد. بدین منظور 170 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1384 الی 1395 به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و با استفاده از روش داده های ترکیبی مورد بررسی قرار گرفتند. روش آزمون فرضیه ها نیز رگرسیون چندمتغیره با روش برآورد حداقل مربعات معمولی می باشد. برای اندازهگیری ریسکپذیری از دو شاخص ریسکپذیری سهامداران و ریسکپذیری مدیران استفاده شد؛ احساسات سهامداران نیز از طریق نسبت گردش ریالی سهام و چرخه عمر از طریق مدل دیآنجلو و همکاران (2006) اندازهگیری شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد ریسکپذیری در مراحل ظهور و رشد چرخه عمر بیشتر از مراحل بلوغ و افول میباشد. همچنین نتایج بیانگر این است که با افزایش احساسات سهامداران، ریسکپذیری در مراحل چرخه عمر افزایش مییابد.
چرخه عمر شرکت,ریسکپذیری,احساسات سهامداران,مالی رفتاری,بورس اوراق بهادار تهران
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4974.html
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4974_c768567a5eba3a6097fbaff48c07ff5b.pdf
پیشرفتهای حسابداری
2008-9988
2716-9626
10
1
2018
08
23
بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی از دیدگاه حسابرسان مستقل و مدیران مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران
30
63
FA
فتاح
بهزادیان
دانش آموخته دکتری حسابداری ،دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان(خوراسگان)
fatahbehzadian@gmail.com
ناصر
ایزدی نیا
دانشیار گروه حسابداری ،دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
naser@ase.ui.ac.ir
10.22099/jaa.2018.25885.1578
این پژوهش از طریق بررسی یک چارچوب تحلیلی مبتنی بر نتایج تحقیقات انجامشده طی سالهای اخیر در خصوص کیفیت حسابرسی، تلاش دارد به مدلی مفهومی در خصوص کیفیت حسابرسی و عوامل مؤثر بر آن دست یابد. این عوامل شامل: عملیات حسابرسی، گروه حسابرسی و مقررات حسابرسی بوده و ازآنجاکه کیفیت حسابرسی و عوامل مؤثر یادشده متغیرهای پنهان میباشند، جهت اندازهگیری آنها از مدلسازی مبتنی بر معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی بهره گرفتهشده است. معادله عمومی ساختاری این پژوهش دارای چهار مدل اندازهگیری شامل سه مدل اندازهگیری انعکاسی X و یک مدل اندازهگیری انعکاسی Y بوده و یک مدل ساختاری نیز، رابطه بین متغیرهای مستقل برونزای پنهان را با متغیر وابسته پنهان درونزای کیفیت حسابرسی تبیین مینماید. جامعه آماری اول این پژوهش شامل حسابداران رسمی شاغل در سازمان حسابرسی و مؤسسات حسابرسی بوده و جامعه آماری دوم شامل کلیه شرکتهای سرمایهگذاری است که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران فعالیت میکنند. بر اساس نتایج پژوهش، کلیه فرضیههای پژوهش که در قالب مدلسازی مبتنی بر معادلات ساختاری طراحی و دادهپردازی شده است، تائید گردیده و بیانگر تأثیر سه عامل مذکور بر کیفیت حسابرسی میباشد.
کیفیت حسابرسی,فاصله انتظاراتی از خدمات حسابرسی,فاصله انتظاراتی از کیفیت حسابرسی
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4975.html
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4975_b60f4df34e33178dbf88d5f427f676ea.pdf
پیشرفتهای حسابداری
2008-9988
2716-9626
10
1
2018
08
23
بررسی واکنش سرمایه گذاران نسبت به اعلام سود سالانه شرکت ها با در نظر گرفتن شرایط عدم اطمینان بازار و عدم اطمینان اطلاعات شرکت
64
97
FA
نرگس
حمیدیان
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه اصفهان
n.hamidian@ase.ui.ac.ir
مهدی
عرب صالحی
دانشیارحسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه اصفهان
m_arabsalehi@yahoo.com
هادی
امیری
استادیار اقتصاد، گروه اقتصاد،دانشگاه اصفهان
h.amiri@ase.ui.ac.ir
10.22099/jaa.2018.27132.1631
در شرایط عدم اطمینان، درباره وضعیت آتی شرکتها و بازار سرمایه ابهام وجود دارد. در این شرایط ورود علائم اطلاعاتی مانند اعلام سود می تواند عدم اطمینان را کاهش داده و به تجدید نظر در باورهای پیشین سرمایه گذاران منجر شود. با این حال، علائم اطلاعاتی دقیق تر تاثیر قوی تری بر واکنش سرمایه گذاران دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی واکنش سرمایه گذاران نسبت به اعلام سود شرکت ها با در نظر گرفتن شرایط عدم اطمینان بازار و عدم اطمینان اطلاعات شرکت ها می باشد. بدین منظور نمونه ای شامل 162 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1384 تا 1394 انتخاب گردید.فرضیه ها با استفاده از داده های ترکیبی و روش رگرسیون بررسی و آزمون شدند. نتایج نشان می دهد زمانی که در شرایط وجود عدم اطمینان بالا در بازار، واکنش سرمایه گذاران به اعلام سود شرکت ها بیشتر است. ولی زمانی که عدم اطمینان بالایی در اطلاعات شرکت ها وجود دارد این واکنش کاهش می یابد. بررسی همزمان عدم اطمینان بازار و عدم اطمینان اطلاعات بر واکنش سرمایه گذاران به اعلام سود نیز نشان می دهد اگرچه زمانی که عدم اطمینان بالایی در اطلاعات شرکت ها وجود دارد، واکنش سرمایه گذاران به اعلام سود کاهش می یابد ولی برخلاف انتظار، ضریب سود غیرمنتظره در شرایط عدم اطمینان بالای بازار کمتر از ضریب مربوطه در شرایط عدم اطمینان پایین بازار است.
سود غیرمنتظره,بازده غیرعادی انباشته,عدم اطمینان بازار,عدم اطمینان اطلاعات شرکت
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4976.html
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4976_f6935957e0bfac2ab9c34a14f1c7e379.pdf
پیشرفتهای حسابداری
2008-9988
2716-9626
10
1
2018
08
23
بررسی جنبههای گوناگون فرایند رشد شرکت در دورههای متفاوت تنوع بخشی محصول
98
125
FA
سید حسین
سجادی
استاد گروه حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهواز
sajadi@scu.ac.ir
جواد
نیک کار
دانشجوی دکترای حسابداری،دانشگاه شهید چمران اهواز
j.nickar@yahoo.com
سعید
جاجی زاده
دانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز
saeed.hajizadeh@gmail.com
10.22099/jaa.2020.37587.2025
هدف اصلی این پژوهش بررسی جنبههای گوناگون فرایند رشد شرکت (شامل رشد فروش، استخدام و داراییها) در دورههای متفاوت تنوع بخشی محصول (دورههای قبل، در طی و بعد از تنوع بخشی) در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به صورت کلی، در پژوهش حاضر تنوع بخشی به صورت ایجاد نوآوری در نظر گرفته میشود. بدین منظور سه فرضیه اصلی و نه فرضیه فرعی برای بررسی این موضوع تدوین و با استفاده از اطلاعات مالی شرکتهای تولیدی، مربوط به دوره زمانی بین سالهای 1382 تا 1394 به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که میان متغیرهای رشد داراییها، درآمد فروش و تعداد کارکنان شرکت و میزان تنوع پذیری محصولات در دوره تنوع پذیری محصول و دوره قبل از آن ارتباط معناداری وجود دارد (مطابق با نتایج پژوهش کوآد و گونتر، 2013). اما، این ارتباط در دوره پس از تنوع محصول در هیچ یک از متغیرها مشاهده نشد. درراستای نتیجه بدست آمده میتوان بیان کرد که در زمان تنوع بخشی، شرکت جهت اجرای برنامههای رشد نیازمند سرمایه گذاری در داراییها است. افزون بر این، در زمان تنوع بخشی، شرکتها شروع به ارائه محصولات جدید کرده و محدوده بزرگتری از بازارها را افزایش خواهند داد. که سبب افزایش سطح فروش به دلیل فروش محصولات جدید میشود. از سوی دیگر، درونی کردن کارکنان جدید نیازمند زمان و تلاش طولانی است. بنابراین، استخدام کارکنان جدید در زمان تنوع بخشی نمیتواند برای شرکت از لحاظ به موقع بودن مفید باشد
فرایندهای رشد شرکت,تنوع پذیری محصول,رشد تعداد کارکنان,رشد درآمد و رشد داراییها
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_5708.html
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_5708_08ead73fd0753d4d622181703c3f5c23.pdf
پیشرفتهای حسابداری
2008-9988
2716-9626
10
1
2018
08
23
بررسی تأثیر معیارهای ذهنی اندازهگیری بر پیشبینی اجزای پایدار و ناپایدار سود توسط تحلیلگران مالی
126
148
FA
ندا
قیومی
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
n.ghayoumi08@yahoo.com
افسانه
سروش یار
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
a_soroushyar@yahoo.com
سعید
علی احمدی
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
saeidaliahmadi@yahoo.com
10.22099/jaa.2018.27028.1623
نحوه صحیح طبقهبندی اقلام و نیز شکل ارائه صورتهای مالی یکی از راهکارهای بهبود قابل فهم بودن این صورتهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر طبقهبندی همزمان اقلام سود بر اساس دو معیار ذهنیگرایی و پایداری بر پیشبینی تحلیلگران از اقلام سود است. همچنین در این پژوهش به بررسی تأثیر شکل ارائه صورت سود و زیان بر پیشبینی سود توسط تحلیلگران پرداخته میشود. این پژوهش را میتوان از دیدگاه نتایج پژوهش، کاربردی، از نظر هدف به عنوان پژوهشی شبه تجربی و از نظر شیوه جمع آوری دادهها پیمایشی در نظر گرفت. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از پرسشنامه مبتنی بر سناریو استفاده شده است. این پرسشنامه برگرفته از پژوهش هویت و همکاران (2015) است. قلمرو زمانی پژوهش سال 1396، جامعه آماری شامل کلیه تحلیلگران مالی فعال در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه آماری شامل 136 تحلیلگر مالی است. نتایج نشان میدهد که ذهنیگرایی اقلام سود بر پیشبینی تحلیلگران از این اقلام دارای تأثیر معنیدار است. به عبارت دیگر برای اقلام سود با پایداری بالا و پایین در مواقعی که ذهنیگرایی بالاست، مقدار کمتری پیشبینی میشود. این نتیجه در هر دو شکل ماتریسی و متوالی صورت سود و زیان صادق است. همچنین نتایج نشان میدهد که شکل ارائه صورت سود و زیان بر پیشبینی تحلیلگران از اقلام سود تاثیرگذار نیست.
طبقهبندی ذهنیگرایی,طبقهبندی پایداری,پیشبینی تحلیلگران مالی,صورت سودوزیان
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4981.html
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4981_14d0c6322386929d6b615343d573e011.pdf
پیشرفتهای حسابداری
2008-9988
2716-9626
10
1
2018
08
23
بررسی مقایسه ای تاثیر سطوح مختلف تمرکز صنعت بر شاخص های مالی
149
186
FA
بهزاد
کاردان
استادیار حسابداری دانشگاه فردوسی مشهد
kardan@um.ac.ir
مهدی
مرادی
دانشیار حسابداری ،دانشگاه فردوسی مشهد
moradi@um.ac.ir
بهاره
حقیقی طلب
دانشجوی دکترای حسابداری ،دانشگاه فردوسی مشهد
b.haghighitalab@gmail.com
10.22099/jaa.2018.25763.1573
از آنجا که تمرکز صنعت، بر ابعاد مختلف مالی و عملیاتی شرکت اثرگذار است، در این مقاله تاثیر آن بر شاخصهای مالی منتخب شامل پایداری سود، بازده سهام، رشد شرکت و نسبت سودآوری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران(1390-1394) بررسی گردید. معیار سنجش تمرکز صنعت(متغیر مستقل)، شاخص هرفیندال است که بر اساس هر سه عامل فروش، جمع دارایی ها و حقوق صاحبان سهام به صورت ترکیبی محاسبه گردید. بر اساس این شاخص، مشاهدات از لحاظ میزان تمرکز صنعت، در پنج گروه دسته بندی گردیدند. نتایج نشان داد تمرکز صنعت در بالاترین سطح بر پایداری سود تاثیر منفی دارد و در پایین ترین سطح، اثر تمرکز صنعت بر بازده سهام منفی و در سایر سطوح بی معنا است. تاثیر منفی و رو به کاهش تمرکز صنعت بر رشد شرکت در تمامی سطوح تمرکز صنعت مشاهده گردید. سطوح متوسط به بالای تمرکز صنعت دارای ارتباط مثبت معنادار اما ضعیفی با سودآوری است.
تمرکز صنعت,پایداری سود,بازده سهام,رشد شرکت و نسبت سودآوری
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4977.html
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4977_f06177f13c6b6272702ea65eb1103910.pdf
پیشرفتهای حسابداری
2008-9988
2716-9626
10
1
2018
08
23
تأثیر افشای مسئولیت اجتماعی بر معیارهای حسابداری، اقتصادی و بازار ارزیابی عملکرد شرکت ها
187
217
FA
غلامرضا
کردستانی
دانشیار گروه حسابداری،دانشگاه بین المللی امام خمینی
gkordestani@yahoo.com
سید کریم
قادرزاده
دانشجوی دکتری حسابداری ،دانشگاه بین المللی قزوین
k.ghaderzadeh@yahoo.com
حمید
حقیقت
دانشیارگروه حسابداری،دانشگاه بین المللی قزوین
hhagh2006@yahoo.com
10.22099/jaa.2018.26236.1596
از زمان اولین مطالعه کلاسیک صورت گرفته توسط بوون (1953 )، اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکتها و تأثیر آن بر جامعه از جنبههای مختلف مورد کاوش پژوهش گران قرارگرفته و منجر به بروز دیدگاههای متفاوتی درباره مسئولیت اجتماعی شده است که درنهایت منجر به توسعه چارچوب گزارشگری و مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها است. هدف این پژوهش ارزیابی تأثیر افشای مسئولیت اجتماعی بر معیارهای حسابداری، اقتصادی و بازار ارزیابی عملکرد شرکت ها است. در راستای هدف پژوهش، دادههای 104 شرکت تولیدی پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1385 تا 1394 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح افشای مسئولیت اجتماعی تأثیر مثبت معناداری بر نرخ بازده داراییها، سود هرسم و ارزشافزوده اقتصادی شرکتها دارد. همچنین سطح افشای مسئولیت اجتماعی تأثیر منفی معناداری بر نرخ هزینه سرمایه شرکتها دارد. با این حال، سطح افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها بر معیارهای ارزش افزوده بازار و نرخ بازده سهام تاثیر معنادداری نداشته است.
مسئولیت اجتماعی شرکت ها,عملکرد اقتصادی,عملکرد بازار,عملکرد حسابداری
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4978.html
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4978_16a97e3392e49e1030e2936b4a1eb2fa.pdf
پیشرفتهای حسابداری
2008-9988
2716-9626
10
1
2018
08
23
بررسی رابطه بین استراتژی راهبری هزینه، رقابت بازار و مدیریت سود های واقعی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
218
243
FA
مهدی
مشکی میاوقی
دانشیار گروه حسابداری ،دانشگاه پیام نور
mhd.meshki@yahoo.com
سینا
خردیار
استادیار حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت
sina.kheradyar@gmail.com
نغمه
حسن زاده
کارشناس ارشد حسابداری ، دانشگاه غیر انتفاعی کوشیار
naghmeh.hasanzadeh2@gmail.com
10.22099/jaa.2018.26327.1599
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش عامل استراتژی راهبری هزینه (به عنوان یکی از استراتژی های تجاری) و نیز عامل رقابت در مدیریت سودهای واقعی است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بر این اساس تعداد 128 شرکت در دوره زمانی 1389 تا 1394 از بین جامعه آماری انتخاب شده و روابط بین متغیرهای پژوهش با استفاده از داده های تلفیقی ایستا و روش حداقل مربعات تعمیم یافته مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. در این تحقیق، دستکاری در فعالیت های واقعی به عنوان معیار مدیریت سود، شاخص هرفیندال – هیرشمن به عنوان معیار رقابت در سطح صنعت، شاخص سهام به عنوان معیار رقابت در سطح شرکت و گردش دارایی های عملیاتی به عنوان معیار راهبری هزینه در نظر گرفته شد. نتایج نشان می دهد که استراتژی راهبری هزینه دارای اثر با اهمیتی بر مدیریت سودهای واقعی است. وجود رابطه مثبت بین استراتژی راهبری هزینه و مدیریت سود، حکایت از آن دارد که شرکتهایی که از استراتژی راهبری هزینه تبعبت می کنند، گرایش به اعمال سطح بالاتری از مدیریت سودهای واقعی دارند. همچنین نتایج نشان می دهد که مدیریت سود ناشی از اجرای استراتژی راهبری هزینه به واسطه افزایش سطح رقابت، می تواند تشدید شود.
استراتژی راهبری هزینه,رقابت بازار محصول,مدیریت سودهای واقعی
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4979.html
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4979_da19a47496e9dc06b13bcd7b8469fe86.pdf
پیشرفتهای حسابداری
2008-9988
2716-9626
10
1
2018
08
23
بررسی رابطة بین سیستمهای مدیریت زیست محیطی و عملکرد مالی با تأکید بر عوامل بازار
244
272
FA
محمد
نظری پور
0000-0003-1505-1356
استادیارگروه حسابداری،دانشگاه کردستان
mnazaripour@yahoo.com
بهنام
نصیری
کارشناس ارشد حسابداری،دانشگاه کردستان
b.nasiri86527@gmail.com
10.22099/jaa.2018.24705.1516
از جمله دغدغه های اساسی سازمانهای امروزی بهبود عملکرد مالی از طریق رعایت تواًمان مسائل زیست محیطی است. هدف این پژوهش بررسی رابطة بین سیستمهای مدیریت زیستمحیطی و عملکرد مالی با تاکید بر عوامل بازار (هزینههای جایگزینی، شدت رقابت) و با لحاظ نمودن تاثیر تعاملی عوامل مذکور است. جامعة آماری این پژوهش واحدهای تولیدی شهر سمنان و دورة زمانی آن پاییز سال 1395 است. این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. برای آزمون فرضیهها از رگرسیون سلسله مراتبی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین سیستم مدیریت زیستمحیطی و عملکرد مالی رابطه مثبت و معنیدار وجود داشته و هزینة جایگزینی عرضهکننده تاثیر منفی و معنادار و شدت رقابت تاثیر مثبت و معناداری بر رابطة بین سیستمهای مدیریت زیستمحیطی و عملکرد مالی دارد. همچنین هزینة جایگزینی و شدت رقابت بطور توامان تاثیر مثبت و معناداری بر رابطة بین سیستم مدیریت زیستمحیطی و عملکرد مالی دارد. درنهایت، این پژوهش تاکید ویژهای بر نقش عوامل بازار در تاثیرگذاری اثرات عملکردی سیستمهای مدیریت زیست محیطی دارد.
سیستم مدیریت زیستمحیطی,هزینه جایگزینی,شدت رقابت,عملکرد مالی
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4980.html
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4980_fc860c5729b04441d981aa7ae886ec5a.pdf
پیشرفتهای حسابداری
2008-9988
2716-9626
10
1
2018
08
23
بررسی رابطه بین سه گانه تاریک شخصیت و تصمیم گیری فرصت طلبانه مدیران مالی در حسابداری
273
303
FA
فرشید
ایمر
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه حکیم جرجانی، گرگان
eimer17710@gmail.com
منصور
گرکز
دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان
m.garkaz@yahoo.com
10.22099/jaa.2018.26877.1616
صفات سه گانه تاریک شخصیت، فرمول بندی جدیدی از شخصیت ناسازگارانه، که از صفات خودشیفتگی، ماکیاولیسم و جامعه ستیزی تشکیل شده است. هدف این پژوهش، تحلیلی از نفوذ سه گانه تاریک شخصیت در روند تصمیم گیری فرصت طلبانه مدیران مالی در حسابداری می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های نیمه تجربی، کاربردی و از نوع توصیفی، همبستگی می باشد. نمونه آماری، شامل 117 نفر از مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1396 می باشند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل همبستگی برای تعیین ارتباط بین سه گانه تاریک شخصیت و تصمیم گیری فرصت طلبانه و از تجزیه تحلیل واریانس یک طرفه برای تعیین اختلاف گروه ها و از آزمون تعقیبی بونفرونی و از آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه میانگین گروه ها و رسم نمودار استفاده گردید. نتایج این پژوهش، نشان می دهد که بین سه گانه تاریک شخصیت و تصمیم گیری فرصت طلبانه مدیران مالی در حسابداری رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین اختلاف معنی داری بین سطوح (پایین، متوسط و بالا) سه گانه تاریک شخصیت در تصمیم گیری فرصت طلبانه در حسابداری وجود دارد. که نشان می دهد در سطح بالایی از سه گانه تاریک شخصیت، احتمال تصمیم گیری فرصت طلبانه مدیران در حسابداری بیشتر خواهد شد.
خودشیفتگی,ماکیاولیسم,جامعه ستیزی,سه گانه تاریک شخصیت,تصمیم گیری فرصت طلبانه در حسابداری
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4982.html
https://jaa.shirazu.ac.ir/article_4982_5e96027242210ff813db59d4d34b0c8b.pdf